Ana içeriğe atla

UML ve Modelleme – Bölüm 11 (4+1 Bakış)

Önceki 10 bölümde, UML diyagramlarının sistem yaşam döngüsünün farklı aşamalarında kullanıldığını görmüştük. Bu makalemizle birlikte UML ve Modelleme serimizi sonlandırmış oluyoruz. Geçmişteki UML makalelerimize şöyle bir göz atalım;
Ayrıca analiz süreci ile ilgili aşağıdaki makalelerimiz de ilginizi çekebilir;
Bu yazımızda 4+1 bakışı ile UML diyagramlarını sınıflandıracağız. 4+1 bakışı aslında sistemin yazılım yaşam döngüsündeki görünüşünü anlatır. Her bir bakış sistemin nasıl modelleneceğini gösterir.
image

4+1 Bakışları
  • Tasarım Bakışı(Desing view): Tasarım bakışı sistemin yapıla bakışı olarak tanımlayabiliriz. Sınıf(Class) ve nesne (Object) diyagramları sistemin tasarım bakışını oluşturur.
  • İşlem Bakışı(Process view): Sistemin dinamik davranışlarını işlem bakışında sınıflandırılır. Durum(State), aktivite(activity), ardışık(sequence) ve işbirliği(collaboration) diyagramları bu bakışta kullanılır.
  • Gerçekleştirme Bakışı(Component View): Bileşen(Component) diyagramları kullanılarak sistem modellemesinde modüllerin gruplandırılmasında gerçekleştirme bakışı kullanılır.
  • Dağılım Bakışı (Deployment View):sistemin donanımsal olarak dağılımını gösteren bakış açısıdır. Dağılım(Deployment) diyagramlar dağılım bakışında kullanılmaktadır.
  • Use case Bakışı(Use case View): +1 de yeralan bakış açısı ise use case bakışıdır. Use case diyagramlarda ve senaryolarda kullanılır.
Referanslar
Neslihan ÇALIŞKANEL

Yorumlar

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

UML ve Modelleme – Bölüm 4 (Class (Sınıf) Diyagramları)

Bir önceki makalemizde UML modellemede kullanılan ilk diyagram olan Use Case diyagramını incelemiştik. Bu makalemizde nesne tabanlı programlamada kullanılan sınıflar ve sınıfların arasındaki ilişkileri modelleyebileceğimiz diyagramlar olan Class(Sınıf) diyagramlarını inceleyeceğiz. UML’de sınıflar, nesne tabanlı programlama mantığı ile tasarlanmıştır. Sınıf diyagramının amacı bir model içerisinde sınıfların tasvir edilmesidir. Nesne tabanlı uygulamada, sınıfların kendi özellikleri (üye değişkenler), işlevleri (üye fonksiyonlar) ve diğer sınıflarla ilişkileri bulunmaktadır. UML’de sınıf diyagramlarının genel gösterimi aşağıdaki gibidir. Şekil 1. Class Diyagram Şekil1’de görüldüğü üzere bir dikdörtgeni 3 parçaya bölüyoruz. En üst bölüm sınıf adını, orta kısım özellik listesini (üye değişkenler) ve en son kısım, işlev listesini (üye fonksiyonlar) göstermektedir. Çoğu diyagramlarda alt iki bölüm çıkarılır. Genelde tüm özellik ve işlevler gösterilmemektedir. Ama

Yazılım Maliyet Tahmineleme Tecrübeleri

Yazılım mühendisliğinde maliyet hesabı her zaman problem olmuştur. "Bu iş kaç Adam/Gün tutar?" sorusuyla sıkça karşılaşıyoruz. Adam/gün veya Adam/ay ölçütleri bir kaynağın/kişinin belirtilen zaman dilimindeki iş gücü anlamına gelir. Tabi bu noktada yine kafa karışıklıkları başlar. 6 A/G'lik bir işi hızlandıralım diye 2 kişi ile yapmaya çalışsak ve kaynak/kod, modül, altyapı, insan vb. her bir şeyi bir kenara bıraksak, matematiksel basit formülle 6/2=3 A/G'de biter? Gerçek hayat böyle değil, öncelikle bunu anlamamız lazım. Hep şu örnek verilir; "Aynı bebeği 2 kadın birlikte daha kısa sürede doğurur mu?" Eğer bunun cevabı "Evet" ise (veya bir gün böyle bir durum ortaya çıkarsa), yazımı değiştirmem gerekecek:) Mevzu gerçekten derin...Maliyet hesabı; bulunduğunuz firmanın yazılım süreçlerini hangi methodlarla uyguladığına, ilgili işin o dönemdeki aciliyetine, (şirket yönetiminin baskısına:)) vb. bir çok duruma bağlı olabilir. Örneğin; bizim firmada e

UML ve Modelleme – Bölüm 3 (Use Case Diyagramlar)

Önceki iki makalemizde ( 1 , 2 ) UML’e genel olarak değinip ve modellemede kullanacağımız dokuz diyagram hakkında bilgiler vermiştik. Bu makalemizde Use Case diyagramından detaylı bahsedeceğiz. Öncelikle, genel Use case diyagramının tanımını hatırlayalım. “Bir kullanıcı ve bir sistem arasındaki etkileşimi anlatan senaryo topluluğudur.” Ivar Jacobson Senaryo tanımı için der ki: “Aktörle sistem arasında gerçekleştirilen, sonucunda aktöre farkedilir getirisi/ faydası oluşan etkileşimli diyalogdur. ” UML Use Case Diyagramları  sistemin işlevselliğini açıklamak amacıyla kullanılır. Sistemin birbirinden ayrı özelliklerinin detaylarını göstermekten ziyade, Use Case Diyagramlar, tüm mevcut işlevselliği göstermek için kullanılabilir. Buradaki en önemli noktalardan biri,   Use Case Diyagramlar temelde sequence diyagram ve akış diyagramlarından farklıdır. Use Case diyagramlar dört ana elemandan oluşmaktadır. Aktörler , Sistem (Proje kapsamını belirtir) , Use Caseler ve bunlar ara