Ana içeriğe atla

UML ve Modelleme – Bölüm 9(Activity Diyagramlar)

Önceki makalemizde işbirliği diyagramları olarak adlandırılan collaboration diyagramlarından bahsetmiştik. Bu makalemizde UML modellemede kullanılan en önemli diyagram türlerinden biri olan Activity diyagramlarını inceleyeceğiz.
Activite diyagramları sistemin dinamik görünümünün modellendiği diyagramlardır. Bir aktiviteden diğer aktiviteye geçerken temelde işlem akışı(flowcart) diyagramlarına benzerler. Aktivite sistemin işleyişini açıklamaktadır. İşlemler arasındaki akış; ardışık, dallanma ya da eş zamanlı olabilir. Activity diyagramları tüm kontrol akışını ele almaktadır(Örn: kollara ayrılmak, birleşmek ...).
Activity diyagramlarından önce incelediğimiz diyagramlarda akış nesneler arasındaki modellemelerde kullanılırken activity diyagramlarında akış bir aktiviteden diğer bir aktiviteye geçişleri modellemede kullanılır.
Aktivite sistem işleyişinin bir parçasıdır. Activity diyagramları sistemin sadece dinamik yapısını göstermek için kullanılmaz, çalıştırılabilir sistemin düzenlenmesinde de kullanılabilmektedir. Activity diyagramlarında eksik olan kısım diğer diyagramlara göre mesajlaşmadır. Bir aktiviteden diğer aktivite akışında herhangi mesaj gösterilmez.

Tüm bu anlattıklarımızdan sonra bu diyagramın amacını aşağıdaki şekilde özetleyebiliriz:
  1. Sistemin aktivite akışını modellemekte kullanılır.
  2. Bir aktiviteden diğer aktiviteye sıralamayı tanımlar.
  3. Sistemde paralel, dallanma ve eşzamanlı akışı tanımlar.
Activity Diyagram Modellemesinde Kullanılan Elemanlar
İlk Aktivite (İnitial Activity): İşlem akışının ilk aktivitesi ya da başlangıç noktası diyebilir. State (Durum) diyagramlarındaki ilk durum ile aynı gösterime sahiptir. image 
Aktivite(Activity): Sistem işleyişinin bir parçası olduğunu belirtmiştik. Aşağıdaki şekil ile gösterilir. image
Karar Noktası(Decision) : Akış diyagramlarındaki karar mantığına benzerler. Akış şemalarındaki karar çiziminden farkı; Activity diyagramda baklava şekli içerisine herhangi bir açıklama yazılmaz. Karar noktasına göre baklavanın sağ ve sol taraflarında köşeli parantezler içerisinde açıklamalar yazılır. image
Sinyal(Signal): Aktivite mesaj gönderiminde yada mesaj alma işlemi sinyal olarak adlandırılır. Modellemede iki çeşit sinyal tipi bulunmaktadır.
Giriş Sinyali(Input Signal): Mesajın aktivite alması
Çıkış Sinyali(Output Signal): Mesajın aktivite göndermesi.
image
Eş Zamanlı Aktiviteler(Concurrent Activities): Bazı aktiviteler eş zamanlı yada paralel oluşurlar. Örneğin bir derste eğitmeni dinlerken aynı zamanda tahtadan yazılanlarıda okumak gerekir. image
Son Aktivite(Final Activity): Aktivite diyagramlarının son elemanıdır. Aktivitenin bitiğini belirtir. image





Örnek Activity Diyagram
image
Bir sonraki makalemizde fiziksel diyagramlara giriş yapıp Component (Bileşen) Diyagramlarını ayrıntılı inceleyeceğiz.
Referanslar
Neslihan ÇALIŞKANEL

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

UML ve Modelleme – Bölüm 4 (Class (Sınıf) Diyagramları)

Bir önceki makalemizde UML modellemede kullanılan ilk diyagram olan Use Case diyagramını incelemiştik. Bu makalemizde nesne tabanlı programlamada kullanılan sınıflar ve sınıfların arasındaki ilişkileri modelleyebileceğimiz diyagramlar olan Class(Sınıf) diyagramlarını inceleyeceğiz. UML’de sınıflar, nesne tabanlı programlama mantığı ile tasarlanmıştır. Sınıf diyagramının amacı bir model içerisinde sınıfların tasvir edilmesidir. Nesne tabanlı uygulamada, sınıfların kendi özellikleri (üye değişkenler), işlevleri (üye fonksiyonlar) ve diğer sınıflarla ilişkileri bulunmaktadır. UML’de sınıf diyagramlarının genel gösterimi aşağıdaki gibidir. Şekil 1. Class Diyagram Şekil1’de görüldüğü üzere bir dikdörtgeni 3 parçaya bölüyoruz. En üst bölüm sınıf adını, orta kısım özellik listesini (üye değişkenler) ve en son kısım, işlev listesini (üye fonksiyonlar) göstermektedir. Çoğu diyagramlarda alt iki bölüm çıkarılır. Genelde tüm özellik ve işlevler gösterilmemektedir. Ama...

Material Design Nedir?

Material Design nedir, ne işe yarar, işimizi nasıl kolaylaştıracak? Şekil 1 - Material Design UI Örneği Material Design, Google tarafından geliştirilen bir tasarım dilidir. 2014’te I/O konferansında Android 5.0 Lollipop ile beraber duyurulmuştur. Temel olarak, kullanıcılara daha kararlı bir arayüz sağlayabilmeyi amaçlıyor. Yeni gelen bu tasarım standartları ile Android uygulamalarındaki uyuşmazlık, tutarsızlık, dokümantasyon eksikliği gibi konulara bir çözüm getirilmiş oldu. Böylece kullanıcılar, daha tahmin edilebilir bir ortamda oldukları için uygulamalar arası geçişlerde zorlanmayacak,  bir uygulamanın nasıl çalıştığını daha çabuk kavrayabilecek ve daha kolay alışabilecekler. Özellikle farklı ekran boyutlarında uygulama geliştirenlerin yaşadıkları problemleri ortadan kaldıracak ve farklı ekran boyutlarını uyumlu hale getiren akıllı arayüz geliştiricilerinin işini bir hayli kolaylaştıracak. Şekil 2 - Işık ve Gölgelendirme Çalışmaları Materi...

UML ve Modelleme – Bölüm 3 (Use Case Diyagramlar)

Önceki iki makalemizde ( 1 , 2 ) UML’e genel olarak değinip ve modellemede kullanacağımız dokuz diyagram hakkında bilgiler vermiştik. Bu makalemizde Use Case diyagramından detaylı bahsedeceğiz. Öncelikle, genel Use case diyagramının tanımını hatırlayalım. “Bir kullanıcı ve bir sistem arasındaki etkileşimi anlatan senaryo topluluğudur.” Ivar Jacobson Senaryo tanımı için der ki: “Aktörle sistem arasında gerçekleştirilen, sonucunda aktöre farkedilir getirisi/ faydası oluşan etkileşimli diyalogdur. ” UML Use Case Diyagramları  sistemin işlevselliğini açıklamak amacıyla kullanılır. Sistemin birbirinden ayrı özelliklerinin detaylarını göstermekten ziyade, Use Case Diyagramlar, tüm mevcut işlevselliği göstermek için kullanılabilir. Buradaki en önemli noktalardan biri,   Use Case Diyagramlar temelde sequence diyagram ve akış diyagramlarından farklıdır. Use Case diyagramlar dört ana elemandan oluşmaktadır. Aktörler , Sistem (Proje kapsamını belirtir) , Use Caseler ...