Hata nedir, genel bakış?
Yazılım firmaları tarafından birçok farklı sektörde faaliyet gösterebilecek ürünler geliştiriliyor. Tüm bu ürünlerin ortak amacı kaliteyi arttırmak ve maliyetleri düşürmek. Her yazılım, kendi sektöründe başarılı olabilir, ancak sürecin karmaşıklığı vb. faktörler nedeniyle, tamamen hatasız bir yazılım geliştirmek neredeyse imkansızdır. Buna bağlı olarak, yazılımda tespit edilen hata sayısı, yazılımın kalitesi hakkında fikir üretmeye yardımcı olur.
Hatalar, yazılımın kalitesine etki ettiğine göre, yazılım geliştirme süresince iyi takip edilmeli ve yönetilmelidir. Bu sayede geliştirilen yazılımda hata oluşmasına neden olan gerçek sebepler bulunabilir ve bu hataların oluşmasını engelleyecek sistemler üzerinde çalışma yapılabilir.
“Hata nedir?” sorusuna cevap verecek olursak; “yazılımda olması gerekenlerin dışındaki her türlü yanlış durum ve değerler”, hata olarak nitelendirilebilir. Bunlar her türlü yazım ve noktalama hataları olabileceği gibi yanlış sonuç üreten işlemler de olabilirler.
“Hata ne zaman karşımıza çıkar?”, “Yazılım geliştirme sürecinin hangi noktalarında düzeltilmesi daha maliyetlidir?” gibi sorular oldukça önemlidir. Hatalar, yazılım geliştirme sürecinin her aşamasında meydana gelebilir. İhtiyaçların belirlendiği süreçte, analiz yeterli şekilde ve tüm yönleriyle yapılmadığında ortaya çıkan sonuç, müşteri gözünde hata teşkil edecektir. Aktif yazılım geliştirme sürecinde hataların meydana gelmesi de olasılıklardan biridir. Genel olarak hataların çıkış kaynakları aşağıdaki gibi sınıflandırılabilir;
- Proje Yönetimi
- Ürün Yönetimi
- Analiz
- Tasarım
- Kodlama
- Test
- Arge
- Diğer İş Süreçleri (Destek, Hizmet, Satış)
Günümüz teknolojisi her geçen gün yazılım geliştirme araçlarını güçlendirse de, insan faktörü geliştirme sürecinin bir parçası oldukça, tamamen hatasız bir yazılım üretmek teorik olarak mümkün görünmemektedir. Dolayısıyla, yazılım geliştirme sürecinin her aşamasında hata oluşma riski bulunmaktadır.
Hataları en aza indirmek için öncelikli olarak ihtiyaçların kapsamları ve sınırları netleştirilmelidir. Tasarım, en güvenilir ve ihtiyaca uygun gerçekleştirilmelidir. Bu adımlar minimum hatayla tamamlanırsa, sonraki oluşacak küçük hataların düzeltilmesi için çok fazla emek harcanmayacaktır. Ancak, tüm yazılım süreçleri tamamlandıktan sonra farkına varılan bir analiz hatası, planların değişmesine ve teslim tarihlerinin ötelenmesine neden olabilir.
Yazılım sektöründe, hatalar hayatımızın bir parçası olduğuna göre, hataların belirli bir method ve standardizasyon ile yönetilmesi zorunludur. Bu noktada, hataların önceliklendirilmesi önem kazanmaktadır. Hataların önceliklendirilmesine önümüzdeki yazılarımızda değineceğiz.
Mustafa ERŞAHİN, Deniz KILINÇ
Yorumlar
Yorum Gönder