Hata Yönetimi
Yazılım hatalarının ne olduğuna ve kaynaklarına ait yorumlarımızı Bölüm1’deki yazımızda paylaşmıştık. Hatalara ait iki tür yaklaşım vardır;
- “Hatalar yazılım geliştirme sürecinin doğal bir parçasıdır” (insan faktörü bu süreçte olduğu sürece)
- Buna aksi bir düşünce olarak, NATO, “Hatalar bir sistemin zayıflığıdır”
Hangi yaklaşıma sahip olunursa olunsun, sonuç olarak, hatalar hayatımızda vardır ve var olacaktır. Önemli olan, bu hataların geliştirilen yazılım üzerinde ne kadar üst seviye bir tehdit oluşturacağıdır. Bu nedenle, hataların tespit edilmesi, sınıflandırılması, düzeltilme sürecinin planlanması, izlenmesi, analiz edilmesi, çözüme kavuşturulması gibi “hata yönetimine” ilişkin konulara dikkat edilmelidir.
Hata Yönetiminin Amacı Nedir?Hata yönetiminin asıl amacı hataların ortaya çıkmasını önlemektir ancak bunu başarabilmek her zaman mümkün değildir. Hata oluşmasının önlenemediği durumlarda ise hatayı en hızlı şekilde tespit etmek, çözüme kavuşturmak veya hatadan kaynaklanan etkiyi en az seviyeye indirmek hata yönetiminin öncelikli amacı halini alır. Bu nedenle, ortaya çıkan hatalar planlanmalı, analiz edilmeli, durumu izlenmeli, çözüme kavuşturulmalı ve çeşitli şekillerde değerlendirilmelidir. Plansız, düzensiz, sadece günü kurtarmak için yapılan hata çözümleme ve düzeltme çalışmaları geçici olarak sorunu çözmesine karşın gelecekte daha farklı, belki de çok daha büyük ve önemli bir hatanın oluşmasına sebep olabilir. Hataların yönetimindeki en önemli faktörlerden biri burda karşımıza çıkıyor. Daha büyük bir hataya sebep olma riski. Yazılımda kaliteyi hedef edinmiş bir yazılım geliştirme grubu uygulama üzerinde böyle büyük bir riski gözardı etmemeli.
Asıl amacımız doğrultusunda hatayı önlemeyi istiyorsak, hatayı ortaya çıkarabilecek riskleri en aza indirmeliyiz. Univera Yazılım Grubu tarafından geliştirilen uhiSYS, Hata İzleme ve Yönetimi Sistemi, geliştirilen projeler üzerinde ortaya çıkan hataların, daha önce bahsettiğimiz tüm süreçlerini detaylı bir şekilde kontrol ve analiz edebilen, raporlayan, hataların sistem üzerindeki değişiklikleri ilgili kişilere anlık olarak iletebilen bir sistemdir. Dolayısıyla, uhiSYS’ in kullanılmasıyla hataların kontrolü yüksek ölçüde sağlanmış ve hataya sebep olacak riskler en aza indirilmiş olur. Kısaca uhiSYS özellikleri aşağıdaki gibidir;
- Hataların web tabanlı otomasyon sistemi açılması,
- Hataların sınıflandırılması,
- Hata neden gruplarının seçilmesi,
- Delegasyon sistemi ve hata tarihçesinin izlenmesi,
- Hata analizi ve grup dağılım raporları,
- Hata sayı ve yüzde takibi,
- Hataların modüller üzerindeki dağılımı,
- Hataların kişiler üzerindeki dağılımı,
- Hataların yazılım-test arasındaki hareket sayısı,
- İşlerden dönen hatalar,
- Hata grubu/kişi dönüş analizi
Mustafa ERŞAHİN, Deniz KILINÇ
Yorumlar
Yorum Gönder