Ana içeriğe atla

Javascript Ortamında LINQ Kullanımı

LINQ üzerine yazdığımız giriş yazısında belirttiğimiz gibi linq kullanarak, koleksiyonlar veya diziler üzerinde sql benzeri ifadelerle sorgular yazabilmekteyiz. Dizayn modülünü yazarken, “acaba javascript tarafında da linq kullanabilir miyiz?” sorusu aklımıza geldi. Yaptığımız ARGE çalışmaları sonunda, javascript için yazılan bir linq kütüphanesini kullanmaya karar verdik. Bu kütüphane yardımıyla ile C#’daki linq sözdizimine benzer sorgular yazarak, diziler ve bellekteki nesneler üzerinde rahatlıkla işlem yapabilmekteyiz.
Öncelikle basit bir örnek üzerinde kullanımını görelim: Range fonksiyonu verilen başlangıç ve bitiş indexleri arasında integer dizi oluşturur, bu diziden çift sayı olanları aşağıdaki gibi where koşulu ile seçebiliriz.

//E--> Linq.Enumerable'ın sembolüdür
E.Range(0,10).Where("d=>d%2==0").Select("c=>c")
 Tablo1. Basit bir linq javascript kullanımı
Linq’nun javascriptteki kullanımını daha detaylı bir örnek ile açıklayalım.

function DropZoneManager(designer)
{
    DropZoneArray = new Array();
    this.RemoveUserDefinedField = function()
    {
        //E--> Linq.Enumerable'ın sembolüdür.
        //From--> Verilen array'i veya nesne'ti Linq.Object'e dönüştürür.
        //Burada listbox'daki seçilmiş olan itemlar linq sorgusuyla alınır.
      //ToArray()-->Linq.Object’ten array’e dönüştürülür.
        var selectedItem = E.From(LstBoxUDF.options).Where("d=>d.selected").Select("c=>c").ToArray();
        if (!selectedItem) return;
      //Seçilen sahanın unique field’si selectedValue sahasına alınır.
        var selectedValue = selectedItem[0].value;
        //DropZone array, başlık, detay ve sonuç bölümlerine bırakılmış sahaları her bir bölüm için DroppedObjects nesnesinde tutar.
        for (var j = 0; j < 3; j++)
            //Eğer silinmek istenen saha dizayna bırakılmış bir saha ise bu saha silinemez. Bu bilgi de seçilen değerin id'siyle DroppedObjects'in objInfo nesnesindeki fieldId il karşılaştırılarak bulunur.
            if (E.From(DropZoneArray[j].DroppedObjects).Count("i=>i.ObjInfo.FldID==" + selectedValue)) { FormDlgObj.showError(selectedItem[0].text+' sahası kullanıldığı için silinemez.'); return false; }
        FldsBar.RemoveItem(UserDefinedFldGroupID, selectedValue);
}
}
 Tablo2. Detaylı bir linq javascript kullanımı
http://linqjs.codeplex.com/ adresinden daha ayrıntılı bilgi elde edilebilir ve linq.js kütüphanesi indirilebilir. http://neue.cc/reference.htm adresinden de kütüphanedeki fonksiyonlara ve örneklere ulaşılabilir.
Özlem KARAGEDİK

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

UML ve Modelleme – Bölüm 4 (Class (Sınıf) Diyagramları)

Bir önceki makalemizde UML modellemede kullanılan ilk diyagram olan Use Case diyagramını incelemiştik. Bu makalemizde nesne tabanlı programlamada kullanılan sınıflar ve sınıfların arasındaki ilişkileri modelleyebileceğimiz diyagramlar olan Class(Sınıf) diyagramlarını inceleyeceğiz. UML’de sınıflar, nesne tabanlı programlama mantığı ile tasarlanmıştır. Sınıf diyagramının amacı bir model içerisinde sınıfların tasvir edilmesidir. Nesne tabanlı uygulamada, sınıfların kendi özellikleri (üye değişkenler), işlevleri (üye fonksiyonlar) ve diğer sınıflarla ilişkileri bulunmaktadır. UML’de sınıf diyagramlarının genel gösterimi aşağıdaki gibidir. Şekil 1. Class Diyagram Şekil1’de görüldüğü üzere bir dikdörtgeni 3 parçaya bölüyoruz. En üst bölüm sınıf adını, orta kısım özellik listesini (üye değişkenler) ve en son kısım, işlev listesini (üye fonksiyonlar) göstermektedir. Çoğu diyagramlarda alt iki bölüm çıkarılır. Genelde tüm özellik ve işlevler gösterilmemektedir. Ama...

UML ve Modelleme – Bölüm 3 (Use Case Diyagramlar)

Önceki iki makalemizde ( 1 , 2 ) UML’e genel olarak değinip ve modellemede kullanacağımız dokuz diyagram hakkında bilgiler vermiştik. Bu makalemizde Use Case diyagramından detaylı bahsedeceğiz. Öncelikle, genel Use case diyagramının tanımını hatırlayalım. “Bir kullanıcı ve bir sistem arasındaki etkileşimi anlatan senaryo topluluğudur.” Ivar Jacobson Senaryo tanımı için der ki: “Aktörle sistem arasında gerçekleştirilen, sonucunda aktöre farkedilir getirisi/ faydası oluşan etkileşimli diyalogdur. ” UML Use Case Diyagramları  sistemin işlevselliğini açıklamak amacıyla kullanılır. Sistemin birbirinden ayrı özelliklerinin detaylarını göstermekten ziyade, Use Case Diyagramlar, tüm mevcut işlevselliği göstermek için kullanılabilir. Buradaki en önemli noktalardan biri,   Use Case Diyagramlar temelde sequence diyagram ve akış diyagramlarından farklıdır. Use Case diyagramlar dört ana elemandan oluşmaktadır. Aktörler , Sistem (Proje kapsamını belirtir) , Use Caseler ...

Material Design Nedir?

Material Design nedir, ne işe yarar, işimizi nasıl kolaylaştıracak? Şekil 1 - Material Design UI Örneği Material Design, Google tarafından geliştirilen bir tasarım dilidir. 2014’te I/O konferansında Android 5.0 Lollipop ile beraber duyurulmuştur. Temel olarak, kullanıcılara daha kararlı bir arayüz sağlayabilmeyi amaçlıyor. Yeni gelen bu tasarım standartları ile Android uygulamalarındaki uyuşmazlık, tutarsızlık, dokümantasyon eksikliği gibi konulara bir çözüm getirilmiş oldu. Böylece kullanıcılar, daha tahmin edilebilir bir ortamda oldukları için uygulamalar arası geçişlerde zorlanmayacak,  bir uygulamanın nasıl çalıştığını daha çabuk kavrayabilecek ve daha kolay alışabilecekler. Özellikle farklı ekran boyutlarında uygulama geliştirenlerin yaşadıkları problemleri ortadan kaldıracak ve farklı ekran boyutlarını uyumlu hale getiren akıllı arayüz geliştiricilerinin işini bir hayli kolaylaştıracak. Şekil 2 - Işık ve Gölgelendirme Çalışmaları Materi...