Ana içeriğe atla

Kayıtlar

FMEA (Failure Mode Effect Analysis) – Bölüm 2

İlk makalemizde FMEA’ya genel giriş yapmıştık. Bu makalemizde FMEA türlerine değineceğiz. FMEA temel olarak 4’e ayrılır: Sistem FMEA Tasarım FMEA Proses FMEA Servis FMEA 1. Sistem FMEA Sistem ve alt sistemleri analiz ederek, sistemin eksiklerinden doğan sistem fonksiyonları arasındaki potansiyel hata türlerini belirlemeye odaklanır. Hedefi, sistemin kalitesini, güvenirliğini ve korunabilirliğini artırmaktır. Sistem FMEA’nın faydaları şunlardır: Sistemi etkileyen potansiyel problemlerin bulunabileceği alanlar daralır. Sistem içerisinde uygulanacak prosedürler için bir temel oluşturulmasına yardımcı olur. Sistem içerisindeki fazlalıkların tespit edilmesine yardım eder. Optimum sistem tasarım alternatiflerinin seçilmesinde yol gösterir. 2. Tasarım FMEA Tasarım hatalarından doğan hata türlerine yönelik olarak üretime başlamadan önce ürünlerin analiz edilmesinde kullanılır. Hedefi, tasarım kalitesini, güvenirliğini ve korunabilirliğini artır...

FMEA (Failure Mode and Effects Analysis) – Bölüm 1

FMEA (Failure Mode and Effects Analysis), Türkçe’ye “Olası hata veya başarısızlık türleri ve etkilerinin analizleri” olarak çevrilebilir. Sistem ve donanım hatalarının etkilerinin belirlenmesi ve bu etkileri değerlendirme amacı ile ABD ordusunda geliştirilmiştir. FMEA metodu, genellikle sistemin yazılımsal parçaların ve donanımsal ekipmanların analizine odaklanır. FMEA analizi yardımıyla olası zarar meydana getirecek durumlar önceden sezilerek önlemler geliştirilir. Böylece olası zararların artış olasılığı da giderilmiş olur. FMEA çalışmasında, yeni bir ürün geliştirirken veya dizaynı oturmuş bir üründe önemli bir değişiklik veya geliştirme yapılırken, prototip üretiminde ya da seri üretimde özellikle sonuncu kullanıcıya ulaşabilecek olası hatalar, bunların cinsi, sebepleri, etkileri, kritikliği, frekansı, ortaya çıkma sıklıkları, tahmin edilebilir. FMEA terimi bünyesinde bir grup sistematik faaliyeti barındırır. Bu faaliyetler 3 ana grupta incelenebilir; Bir ürünün tasarımı,imalatı ve...

Proje Yönetimi – Bölüm 4 (Projeler Neden Başarısız Olur?)

Yazılım projelerini başarısızlığa uğratan çeşitli nedenler sayılabilir; Müşteri memnuniyetsizliği Projeler, müşterilerin ve son kullanıcıların gereksinimlerini tam anlamıyla karşıladıkları zaman başarılı sayılırlar. Proje bütçeye uygun ve zamanında bitmiş bir proje olsa bile müşteri memnuniyeti üst düzeyde değilse başarılı değildir. Projenin zaman ve bütçe kısıtlarının fazlasıyla aşması Proje ekibinin, proje kısıtlarını göz önünde bulundurmadan geliştirmeleri başarısızlığı da beraberinde getirecektir. Bütçe ve zaman, proje kısıtlarından en önemlileridir. Proje, uygun olmayan bir bütçe ve/veya tahmin edilen zamandan çok sonra tamamlanırsa başarılı kabul </CITY> edilmez. Gereksinim analizlerinin proje genelindeki belirsizlikler yüzünden gerektiği gibi yapılamaması ve bunun neden olduğu sürekli değişiklikler Gereksinim analiz süreci, yazılım mühendisliği disiplinlerinin en önemli safhalarından biridir. Proje takımı, analiz süresince gereksinimleri...

Web Servisleri – Bölüm 1

Web servisleri,  web üzerinden servis veren program parçalarıdır. Bir kullanıcının, HTTP protokolü üzerinden web servisini kullanmasına RPC (Remote Procedure Call) denmektedir. HTTP üzerinden yapılan bu çağrımlara karşı SOAP (Simple Obect Access Protocol) dediğimiz protokol ile XML çıktıları üretilir. Bu sayede standart bir veri paylaşım aracı olan XML ile istediğimiz verileri alıp kullanırız. SOAP standartları, W3C standartlar komitesi tarafından belirlenmiştir. Bütün bu standartları uygulamaya geçiren SOAP sayesinde web servisine, platformdan bağımsız çağırımlar yapılabilmektedir. Yani .NET ortamında geliştirilen bir web servisine JAVA ile geliştirilen bir programdan ulaşmak mümkündür. SOAP dışında bazı standartlar da vardır, bunlar XML, WSDL, DISCO ve UDDI olarak sıralanabilir. XML, web servislerinin veriyi sunmak için kullandığı bir standarttır. WSDL (Web Service Description Language), web servisinin sunduğu arayüzü tanımlamak için kullanılır, bir web servisinde bulunan fonksiy...

UML ve Modelleme – Bölüm 2 (Diyagramlar)

Bir önceki makalemizde UML’e giriş yapıp özelliklerinden ve diyagramların neden kullanıldığından bahsetmiştik. Bu makalemizde diyagram türlerine değineceğiz. UML modellemede nesneler arasındaki ilişki kurmak için gereken 9 adet diyagram türü bulunmaktadır. Şekil 1. UML Model ve Diyagramlar 1. Use Case Diyagram:  Bir kullanıcı ve bir sistem arasındaki etkileşimi anlatan senaryo topluluğudur. Use case diyagramlarda use case’ler ve aktörler adını verdiğimiz iki ana bileşen bulunmaktadır. Şekil 2. Use Case Diyagram

Veri Madenciliği

Bilgi sitemleri üzerinden üretilen veri miktarının büyük  artış  gösterdiğini ve  firmaların veritabanlarının  boyutlarının  terabytelar seviyesine ulaştığını  görmekteyiz.  Veritabanlarındaki teknolojik gelişmeler ve hacimlerindeki olağanüstü artış, firmaları,  bu verilerden nasıl faydalanılacağını ve bu  verilerin  nasıl  anlamlı hale  getirileceği  sorunuyla  karşı  karşıya  bırakmıştır. Bilgisayar  sistemleri  ile  üretilen  bu  veriler tek başlarına  değersizdirler.  Ancak belli  bir amaç  doğrultusunda  işlendikleri  zaman  anlamlı  hale  gelirler. İşte ham  veriyi  bilgiye veya anlamlı  hale  dönüştürme  işini veri madenciliği ile yapabiliriz.

Sanal POS (V-POS)

Web üzerinden ödeme söz konusu olduğunda, sanal POS’lar devreye girer. Klasik alışverişlerde kullandığımız POS  (Point of sale - ödeme noktası) cihaz ve sistemlerinin, web siteleri üzerinden alışveriş yapmaya olanak sağlayan şekline sanal POS-VPOS (Virtual point of sale) denmektedir. Kısaca “Internet´e uyarlanmış POS da diyebiliriz”. Internet üzerindeki alışverişlerinizde kredi kartı ile ödeme yapabilmenizi on-line olarak sağlayabilmektedir. Üye işyeri için, müşterinin yaptığı ödemeler VPOS sisteminden yararlanılan bankadaki firma hesabına geçmektedir. Sanal POS ile alıcı-satıcı ya da satıcı-tedarikçi arasında online bir ödeme sistemi ve altyapısı kurulmuş olur. Sistem basit olarak, firmanın web sitesi üzerinden bilgilerini giren alıcının banka ve kredi kuruluşlarında olan hesabından, aldığı ürün veya hizmetin bedeli olan paranın firmanın kendi banka hesabına geçmesine dayanır. Ürün ve hizmetlerini web üzerinden pazarlamayı düşünen bir firma, öncelikle ticari hesabının bulunduğu b...