Ana içeriğe atla

Gıda İsrafına Dijital Çözüm


1945’te Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Örgütü’nün kuruluşunu onurlandırmak için kutlanan 16 Ekim Dünya Gıda Günü günümüzde her canlının temel ihtiyacı olan konuyu sorgulamamızı gerektiren bir durumda. Dünyada gıda erişiminin kısıtlı olduğu yerlere karşın gıda tüketiminde yapılan israfı azaltmak için yeterli çabayı sarf ediyor muyuz?

Ülkemizde meyve ve sebzenin %28’i, henüz mutfağa gelmeden israf oluyor. Her yıl 214 milyar TL’lik gıdayı çöpe atıyoruz. Dünya genelinde ise yaklaşık 1,3 milyar ton gıda israf ediliyor ve bu durum 3,3 milyar ton karbondioksitin yayılmasına neden olarak küresel ısınmayı hızlandırıyor.

Yaptığımız araştırma, gıda sektöründe depolama ve dağıtım aşamasında yaşanan israfın, tüketim aşamasında yaşanan israftan çok daha fazla olduğunu ortaya koyuyor. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre, hane halkı tüketim harcamalarında %19,7’lik pay ile konut giderlerinin ardından en büyük ikinci gider kalemi olan gıdada yaşanan israfın ülke ekonomisine faturası yıllık 214 milyar TL. Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Örgütü (FAO) raporuna göre ise yalnızca geçen yıl üretilen 60 milyon ton bitkisel ürünün 9,5 milyon tonu tüketiciye ulaşmadan heba oldu. Dünya genelinde ise yaklaşık 1,3 milyar ton gıda her yıl israf oluyor. Bireysel hayatlarımızda ve tüm sektörlerde depolama ve nakliye süreçlerinde yaşanan bu israfın önüne geçmek bizim elimizde. Teknolojik gelişmeler üretim ve depolama süreçlerinde hata oranını minimize ederek israfın önüne geçmemize yardımcı oluyor. 

Dünyada her yıl 1,3 milyar ton gıda israf ediliyor

Her yıl dünya genelinde yaklaşık 1,3 milyar ton gıda israf ediliyor ve bu durum 3,3 milyar ton karbondioksitin yayılmasına neden olarak küresel ısınmayı hızlandırıyor. Özellikle gelişmiş ülkelerde israf edilen gıdaların Sahra Altı Afrika ülkelerinin toplam gıda üretimine eşit olması durumun ciddiyetini gözler önüne seriyor.

En çok kayıp sebze ve meyvede
Farklı gıda türlerinin depolama ve dağıtım aşamalarındaki israf oranlarını araştırdık, toplam üretilen meyve ve sebzenin %28’inin israf olduğunu, bu oranın tüketim aşamasında ise %5 olduğunu gördük. Süt ve süt ürünlerinde ise tüketimden önceki kayıp oranı %8,5 iken tüketim aşamasındaki israf sadece %1,5. Bir diğer göze çarpan gıda grubu ise bakliyatlar. Hasat sonrası depolama, işleme, paketleme ve dağıtım süreçlerinde bakliyatların israf oranı %13 iken, tüketimde yaşanan kayıp toplam üretimin %4’üne denk geliyor. 
Bu rakamlar depolama ve dağıtım aşamasında yaşanan israfın büyüklüğünü gözler önüne seriyor. Univera Ürün Müdürü Tarık Dizer, “StokBar yazılımı, üretim, depolama ve sevkiyat sürecini dijitalleştirerek ürünün en çok israf edildiği süreçlerin manuel olarak yönetilmesi durumunda ortaya çıkan birçok hatayı engelliyor. %100 yerli üretim olan StokBar, insana bağlı hataları en aza indirerek akıllı depo yönetimi, tedarik zinciri yönetimi ve envanter yönetimi gibi birçok özelliği kullanıma sunuyor.” 
StokBar gibi dijital teknolojilerin faydaları gıda israfına neden olan süreçlerde iyileşme sağlayarak günümüzde daha eşit şartlarda bir yaşam gelecek nesiller için ise daha sağlıklı yaşam koşulları oluşturmamızı sağlayacak. 

Gıda ve tüm doğal kaynaklarımızı sorumlu bir şekilde kullanarak kimsenin kıtlık ile karşılaşmayacağı bir gelecek diliyoruz.

Univera Kurumsal İletişim



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

UML ve Modelleme – Bölüm 4 (Class (Sınıf) Diyagramları)

Bir önceki makalemizde UML modellemede kullanılan ilk diyagram olan Use Case diyagramını incelemiştik. Bu makalemizde nesne tabanlı programlamada kullanılan sınıflar ve sınıfların arasındaki ilişkileri modelleyebileceğimiz diyagramlar olan Class(Sınıf) diyagramlarını inceleyeceğiz. UML’de sınıflar, nesne tabanlı programlama mantığı ile tasarlanmıştır. Sınıf diyagramının amacı bir model içerisinde sınıfların tasvir edilmesidir. Nesne tabanlı uygulamada, sınıfların kendi özellikleri (üye değişkenler), işlevleri (üye fonksiyonlar) ve diğer sınıflarla ilişkileri bulunmaktadır. UML’de sınıf diyagramlarının genel gösterimi aşağıdaki gibidir. Şekil 1. Class Diyagram Şekil1’de görüldüğü üzere bir dikdörtgeni 3 parçaya bölüyoruz. En üst bölüm sınıf adını, orta kısım özellik listesini (üye değişkenler) ve en son kısım, işlev listesini (üye fonksiyonlar) göstermektedir. Çoğu diyagramlarda alt iki bölüm çıkarılır. Genelde tüm özellik ve işlevler gösterilmemektedir. Ama...

UML ve Modelleme – Bölüm 3 (Use Case Diyagramlar)

Önceki iki makalemizde ( 1 , 2 ) UML’e genel olarak değinip ve modellemede kullanacağımız dokuz diyagram hakkında bilgiler vermiştik. Bu makalemizde Use Case diyagramından detaylı bahsedeceğiz. Öncelikle, genel Use case diyagramının tanımını hatırlayalım. “Bir kullanıcı ve bir sistem arasındaki etkileşimi anlatan senaryo topluluğudur.” Ivar Jacobson Senaryo tanımı için der ki: “Aktörle sistem arasında gerçekleştirilen, sonucunda aktöre farkedilir getirisi/ faydası oluşan etkileşimli diyalogdur. ” UML Use Case Diyagramları  sistemin işlevselliğini açıklamak amacıyla kullanılır. Sistemin birbirinden ayrı özelliklerinin detaylarını göstermekten ziyade, Use Case Diyagramlar, tüm mevcut işlevselliği göstermek için kullanılabilir. Buradaki en önemli noktalardan biri,   Use Case Diyagramlar temelde sequence diyagram ve akış diyagramlarından farklıdır. Use Case diyagramlar dört ana elemandan oluşmaktadır. Aktörler , Sistem (Proje kapsamını belirtir) , Use Caseler ...

Material Design Nedir?

Material Design nedir, ne işe yarar, işimizi nasıl kolaylaştıracak? Şekil 1 - Material Design UI Örneği Material Design, Google tarafından geliştirilen bir tasarım dilidir. 2014’te I/O konferansında Android 5.0 Lollipop ile beraber duyurulmuştur. Temel olarak, kullanıcılara daha kararlı bir arayüz sağlayabilmeyi amaçlıyor. Yeni gelen bu tasarım standartları ile Android uygulamalarındaki uyuşmazlık, tutarsızlık, dokümantasyon eksikliği gibi konulara bir çözüm getirilmiş oldu. Böylece kullanıcılar, daha tahmin edilebilir bir ortamda oldukları için uygulamalar arası geçişlerde zorlanmayacak,  bir uygulamanın nasıl çalıştığını daha çabuk kavrayabilecek ve daha kolay alışabilecekler. Özellikle farklı ekran boyutlarında uygulama geliştirenlerin yaşadıkları problemleri ortadan kaldıracak ve farklı ekran boyutlarını uyumlu hale getiren akıllı arayüz geliştiricilerinin işini bir hayli kolaylaştıracak. Şekil 2 - Işık ve Gölgelendirme Çalışmaları Materi...