Ana içeriğe atla

SOAP UI ile Web Servisi Testi

SOAP UI, genelde web servislerini kontrol etmek, herhangi bir web servisini çağırmak, web servisi simule etmek veya fonksiyonel test yapmak için kullanılır. Özellikle web servis entegrasyonlarında fazlasıyla iş görmektedir. SOAP UI programının işlevini anlamak için aşağıda belirtilen olan teknolojileri bilmekte fayda vardır:
  • WSDL – temel kavramlar (services, ports, bindings, port types), xml yapı ile ilişkisi
  • SOAP –temel kavramlar, WSDL ile ilişkisi (bindings, etc), farklı encoding tipleri (soap-encoded/literal) ve doküman stili (document/rpc)
  • XML ve bağlı teknolojiler - XPath, XML Schema, namespaces, etc
WSDL İçerik Görüntüleme
Arayüz görüntüleme ile çağrılan WSDL’ in iç yapısının (WSDL ve XSD dosyalar, bu dosyaların tipleri ve yapıları) görüntülenmesi mümkün olacaktır. SOAP UI programının çalışma alanı, iki bölümden oluşur. Bir bölüm, sol tarafta yer alıp, çağrılan web servis yapısını bir bütün halinde ağaç yapısında gezgin olarak gösterir. Diğer bölüm gezgin ağacında seçilen elemanın içeriğini, yapısını gösterir, bu da sağ tarafta yer alır.
image
Şekil 1. SOAP UI arayüzü
SOAP UI’ de Yeni Proje (Web Servis Fonksiyonel Testi)
Çalışma alanındaki gezgin (navigation) bölümünde, projeler(projects) üzerinde sağ tıklanarak, menuden “New soapUI Project” seçilir. Proje ismi verilir. Inital WSDL / WADL bölümünde ya bilgisayarımıza kayıtlı ilgili web servisin WSDL dosyasının yeri ya da url de bulunan WSDL in adresi girilir ve gezgin(navigasyon) bölümünde Web Servisimizin SOAP yapısındaki ara yüzler görüntülenir. İlgili ara yüzün üzerine tıklanarak açılır. Bir request yaratılır. Her bir ara yüzde birden fazla request yaratılabilir. Bunlar da otomatik olarak indeks oluşur (Request1 , Request2 …).
image
Şekil 2. Yeni soapUI Projesi Açılması
Request açıldığı zaman editör karşımıza çıkar. Bu editör üç parçaya ayrılır.
  1. Üst tarafta Araç çubuğu (toolbar)
  2. Sol tarafta istek(Request) alanı
  3. Sağ tarafta cevap(Response) alanı
Request alanından ara yüzümüzün yapısı (input parametreleri) XML yapısında görüntülenir. Request göndereceğimiz web servisinin adresi araç çubuğundaki adres barında yer almaktadır. Buraya request gönderilir. SOAP UI tarafından üretilen request’in değer nodlarında varsayılan olarak ilk “?” karakteri gelir. İhtiyaç dahilinde yerine bu node lara “?” karakteri yerine değer yazılır veya ilgili node requestden çıkarılır. Bu request araç çubuğunda yer alan yeşil ok’a tıklanarak araç çubuğundaki adrese gönderilir. Bu adresten dönen cevap SOAP yapısında response olarak döner ve editörde sağ tarafta yer alır. Böylece web servisi simule edilmiş olur.
image
Şekil 3. Soap Requets ve Response
Toolbarda dahil ettiğimiz WSDL yapısıyla aynı yapıya sahip başka web servis adresini, web servisimizin kopyasının olduğu adresi adres barda yer alan add new pointe tıklayarak yazabilir, ayrıca buraya requestimizi gönderebiliriz.
Programı http://sourceforge.net/projects/soapui/files/soapui/3.0.1 adresinden temin ederek, SAOP UI hakkında ayrıntılı bilgiyi http://www.soapui.org/ adresinen bulabilirsiniz.
Emin Serkan BAYDAR

Yorumlar

  1. İyi günler, ben SoapUI 'yı web service mocking için kullanmaya çalışıyorum, ama localde oluşturduğum bir web servici mocklayıp daha sonra ana servisi localde durdurduğumda, asp.net ten mockladığım servise ulaşıp response alamıyorum.Bu konuda yardımcı olabilir misiniz.

    YanıtlaSil
  2. Merhaba Mehmet,
    Yaptığınız işlemleri kendi makinamda da denedim. ilk proje açarken proje ekranında "Create Mock Service" seçeneğini seçtim. Daha sonra mock servisin "MockService Options" ekranından (Mock service editor ekranında, sağ üst tarafta bulunan butonların en sonuncusuna basarak açılan ekran) "Host Only" seçeneğini seçtim ve mock servisi çalıştırdım. Daha sonra soapUI tamamen kapadım ve yeniden açtım, mock servisi yeniden çalıştırdım, soap UI gerçek web servisine yeniden bağlanarak bilgileri aldı ve mock servisi çalıştırdı. soup UI ve gerçek web servisini durdurdum, soup UI mock servisi tekrar çalıştırdığımda gerçek servis bilgilerini cahche'ten getirdi, yani gerçek web servisim çalışmıyorken mock servisim çalışabilir durumda idi. Bu işlemi deneyebilir misiniz?

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

UML ve Modelleme – Bölüm 4 (Class (Sınıf) Diyagramları)

Bir önceki makalemizde UML modellemede kullanılan ilk diyagram olan Use Case diyagramını incelemiştik. Bu makalemizde nesne tabanlı programlamada kullanılan sınıflar ve sınıfların arasındaki ilişkileri modelleyebileceğimiz diyagramlar olan Class(Sınıf) diyagramlarını inceleyeceğiz. UML’de sınıflar, nesne tabanlı programlama mantığı ile tasarlanmıştır. Sınıf diyagramının amacı bir model içerisinde sınıfların tasvir edilmesidir. Nesne tabanlı uygulamada, sınıfların kendi özellikleri (üye değişkenler), işlevleri (üye fonksiyonlar) ve diğer sınıflarla ilişkileri bulunmaktadır. UML’de sınıf diyagramlarının genel gösterimi aşağıdaki gibidir. Şekil 1. Class Diyagram Şekil1’de görüldüğü üzere bir dikdörtgeni 3 parçaya bölüyoruz. En üst bölüm sınıf adını, orta kısım özellik listesini (üye değişkenler) ve en son kısım, işlev listesini (üye fonksiyonlar) göstermektedir. Çoğu diyagramlarda alt iki bölüm çıkarılır. Genelde tüm özellik ve işlevler gösterilmemektedir. Ama...

UML ve Modelleme – Bölüm 3 (Use Case Diyagramlar)

Önceki iki makalemizde ( 1 , 2 ) UML’e genel olarak değinip ve modellemede kullanacağımız dokuz diyagram hakkında bilgiler vermiştik. Bu makalemizde Use Case diyagramından detaylı bahsedeceğiz. Öncelikle, genel Use case diyagramının tanımını hatırlayalım. “Bir kullanıcı ve bir sistem arasındaki etkileşimi anlatan senaryo topluluğudur.” Ivar Jacobson Senaryo tanımı için der ki: “Aktörle sistem arasında gerçekleştirilen, sonucunda aktöre farkedilir getirisi/ faydası oluşan etkileşimli diyalogdur. ” UML Use Case Diyagramları  sistemin işlevselliğini açıklamak amacıyla kullanılır. Sistemin birbirinden ayrı özelliklerinin detaylarını göstermekten ziyade, Use Case Diyagramlar, tüm mevcut işlevselliği göstermek için kullanılabilir. Buradaki en önemli noktalardan biri,   Use Case Diyagramlar temelde sequence diyagram ve akış diyagramlarından farklıdır. Use Case diyagramlar dört ana elemandan oluşmaktadır. Aktörler , Sistem (Proje kapsamını belirtir) , Use Caseler ...

Material Design Nedir?

Material Design nedir, ne işe yarar, işimizi nasıl kolaylaştıracak? Şekil 1 - Material Design UI Örneği Material Design, Google tarafından geliştirilen bir tasarım dilidir. 2014’te I/O konferansında Android 5.0 Lollipop ile beraber duyurulmuştur. Temel olarak, kullanıcılara daha kararlı bir arayüz sağlayabilmeyi amaçlıyor. Yeni gelen bu tasarım standartları ile Android uygulamalarındaki uyuşmazlık, tutarsızlık, dokümantasyon eksikliği gibi konulara bir çözüm getirilmiş oldu. Böylece kullanıcılar, daha tahmin edilebilir bir ortamda oldukları için uygulamalar arası geçişlerde zorlanmayacak,  bir uygulamanın nasıl çalıştığını daha çabuk kavrayabilecek ve daha kolay alışabilecekler. Özellikle farklı ekran boyutlarında uygulama geliştirenlerin yaşadıkları problemleri ortadan kaldıracak ve farklı ekran boyutlarını uyumlu hale getiren akıllı arayüz geliştiricilerinin işini bir hayli kolaylaştıracak. Şekil 2 - Işık ve Gölgelendirme Çalışmaları Materi...