Ana içeriğe atla

Nuget Nedir?


NuGet kısaca anlatmak gerekirse .Net projelerimizde kullanmak istediğimiz açık kaynak kodlu kütüphaneleri kolay ve basit bir şekilde kendi uygulamalarımıza eklememizi sağlayan ve yine açık kaynak kodlu olarak geliştirilen bir Visual Studio eklentisidir. NuGet öncesinde herhangi bir açık kaynak kodlu kütüphaneyi uygulamamızda kullanmak istediğimizde, kütüphanenin gereksinimde olduğu kütüphanelerin de peşinden koşmamız gerekiyordu. Aynı şekilde bu kütüphaneleri güncellemek de ayrı bir sorun teşkil ediyordu. NuGet aracılığı ile bu süreç artık çok daha basit ve hızlı bir şekilde yapılabilir hale geldi. NuGet ile galeriden seçtiğimiz kütüphaneleri projelerimize dahil etmek, güncellemek ya da kaldırmak Apple AppStore’den uygulama indirmek, güncellemek ve kaldırmak kadar basit bir hale getirilmiş. Galeriden uygulama geliştiricilerin kütüphanelerini indirebildiğimiz gibi kendi açık kaynak kodlu projelerimizi de NuGet aracılığı ile paketleyip başka geliştiricilerin beğenisine ve kullanımına sunabilirsiniz.


NuGet Nasıl Kullanılır?

http://nuget.codeplex.com/releases adresinden indireceğiniz NuGet yükleme dosyasını kullanarak veya Visual Studio Extension Manager aracılığı ile kurulumu yapabilirsiniz.


1
Resim-1
2
Resim-2
Kurulumunuzu tamamladıktan sonra NuGet Package Manager Console kullanarak ya da Add Library Package Reference penceresinden yeni paketler yükleyebilir, güncelleyebilir ve ya kaldırabilirsiniz. Unutmadan Add Library Package Reference seçeneği sadece solution açık durumda iken kullanılabilir. Bazı paketler ise sadece console aracılığıyla kullanabilir.

3
Resim-3
4
Resim-4
Varsa lisans sözleşmelerini kabul ettikten sonra NuGet sizin için paketin içeriğini ve ön gereksinimli  kütüphaneleri/paketleri otomatik bulur  ve yükler, gerekli dosyaları çözümünüze/projenize kopyalar, gerekli referansları projenize ekler ve hatta app.config & web.config  ayarlarının güncellenmesi gerekiyorsa bunları da yapar.
Çözümünüzde veya projenizde oluşturulmuş olan packages klasöründe yüklü paketleriniz bir arşiv çeşidi olan .nupkg formatında bulunur. Projenizi derledikten sonra gerekli bin klasörünüzde gerekli .dll görecebilirsiniz. Artık eklediğiniz kütüphaneleri kullanmaya başlayabilirsiniz.
Paket yüklemek için bir diğer yolda (bazı paketler için zorunlu tek yol) Package Manager Console kullanmaktır. UI aracılığıyla yüklemek kadar basit olmasa da bazen sunduğu gelişmiş komutlar yüzünden tercih edilebilir bir yükleme aracıdır. NuGet PM Console komutlarına
http://nuget.codeplex.com/documentation?title=Package%20Manager%20Console%20Command%20Reference  adresinden ve kullanımına da
http://nuget.codeplex.com/wikipage?title=Finding%20and%20Installing%20a%20Package%20Using%20the%20Package%20Manager%20Console adresinden göz atabilirsiniz.

Ayrıca kendi paketlerimizi oluşturmak konusunda http://nuget.codeplex.com/documentation?title=Creating%20a%20Package adresindeki dokümantasyonu inceleyebilirsiniz.

Gördüğünüz gibi işimizi kolaylaştıran, kullanımı da kolay olan ve hızlı gelişen/yayılan NuGet PM  yakında kullandığınız vazgeçilmez araçlardan biri olacaktır.
Cihan Demirel

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

UML ve Modelleme – Bölüm 4 (Class (Sınıf) Diyagramları)

Bir önceki makalemizde UML modellemede kullanılan ilk diyagram olan Use Case diyagramını incelemiştik. Bu makalemizde nesne tabanlı programlamada kullanılan sınıflar ve sınıfların arasındaki ilişkileri modelleyebileceğimiz diyagramlar olan Class(Sınıf) diyagramlarını inceleyeceğiz. UML’de sınıflar, nesne tabanlı programlama mantığı ile tasarlanmıştır. Sınıf diyagramının amacı bir model içerisinde sınıfların tasvir edilmesidir. Nesne tabanlı uygulamada, sınıfların kendi özellikleri (üye değişkenler), işlevleri (üye fonksiyonlar) ve diğer sınıflarla ilişkileri bulunmaktadır. UML’de sınıf diyagramlarının genel gösterimi aşağıdaki gibidir. Şekil 1. Class Diyagram Şekil1’de görüldüğü üzere bir dikdörtgeni 3 parçaya bölüyoruz. En üst bölüm sınıf adını, orta kısım özellik listesini (üye değişkenler) ve en son kısım, işlev listesini (üye fonksiyonlar) göstermektedir. Çoğu diyagramlarda alt iki bölüm çıkarılır. Genelde tüm özellik ve işlevler gösterilmemektedir. Ama...

UML ve Modelleme – Bölüm 3 (Use Case Diyagramlar)

Önceki iki makalemizde ( 1 , 2 ) UML’e genel olarak değinip ve modellemede kullanacağımız dokuz diyagram hakkında bilgiler vermiştik. Bu makalemizde Use Case diyagramından detaylı bahsedeceğiz. Öncelikle, genel Use case diyagramının tanımını hatırlayalım. “Bir kullanıcı ve bir sistem arasındaki etkileşimi anlatan senaryo topluluğudur.” Ivar Jacobson Senaryo tanımı için der ki: “Aktörle sistem arasında gerçekleştirilen, sonucunda aktöre farkedilir getirisi/ faydası oluşan etkileşimli diyalogdur. ” UML Use Case Diyagramları  sistemin işlevselliğini açıklamak amacıyla kullanılır. Sistemin birbirinden ayrı özelliklerinin detaylarını göstermekten ziyade, Use Case Diyagramlar, tüm mevcut işlevselliği göstermek için kullanılabilir. Buradaki en önemli noktalardan biri,   Use Case Diyagramlar temelde sequence diyagram ve akış diyagramlarından farklıdır. Use Case diyagramlar dört ana elemandan oluşmaktadır. Aktörler , Sistem (Proje kapsamını belirtir) , Use Caseler ...

Material Design Nedir?

Material Design nedir, ne işe yarar, işimizi nasıl kolaylaştıracak? Şekil 1 - Material Design UI Örneği Material Design, Google tarafından geliştirilen bir tasarım dilidir. 2014’te I/O konferansında Android 5.0 Lollipop ile beraber duyurulmuştur. Temel olarak, kullanıcılara daha kararlı bir arayüz sağlayabilmeyi amaçlıyor. Yeni gelen bu tasarım standartları ile Android uygulamalarındaki uyuşmazlık, tutarsızlık, dokümantasyon eksikliği gibi konulara bir çözüm getirilmiş oldu. Böylece kullanıcılar, daha tahmin edilebilir bir ortamda oldukları için uygulamalar arası geçişlerde zorlanmayacak,  bir uygulamanın nasıl çalıştığını daha çabuk kavrayabilecek ve daha kolay alışabilecekler. Özellikle farklı ekran boyutlarında uygulama geliştirenlerin yaşadıkları problemleri ortadan kaldıracak ve farklı ekran boyutlarını uyumlu hale getiren akıllı arayüz geliştiricilerinin işini bir hayli kolaylaştıracak. Şekil 2 - Işık ve Gölgelendirme Çalışmaları Materi...