Ana içeriğe atla

Steve Jobs, Apple, Yöneticilik – Giriş

Son dönemdeki yöneticilik ile ilgili araştırmalarımız, aldığımız eğitimler ve okuduğumuz kitaplar önemli bir ismi işaret ediyor; “Apple’ın kurucularından (ve tekrar yaratıcılarından) Steve Jobs”.  Ürünlerin konulduğu kutuya kadar kafa yoran ve bir ürünün kutusundan çıkartılmasının kullanıcı deneyiminin önemli bir parçası olduğunu savunun Jobs’un hayat hikayesini, başarıları ve başarısızlıklarını, bunların nedenlerini araştırıp kısa makaleler halinde aktarmaya çalışacağım.
Sıra dışı bir kontrol delisi olan bu adam pek çok açıdan sınırda duran bir kaçak olarak adlandırılmaktadır. Nihayetinde doğru işler yaptığı bir gerçektir. Apple şirketini iflasın eşiğinden alıp, on yıl içinde her zaman olduğundan daha büyük ve daha sağlıklı bir duruma getirmiştir;
  • Apple’ın yıllık satışlarını üçe,
  • Mac’in pazar payını ikiye katlamış,
  • Apple’ın hisselerini yüzde 1300 oranında yükseltmiştir.
1955 Şubat ayında evli olmayan iki yüksek lisans öğrencisinin çocuğu olarak San Francisco’da doğan Jobs, 2-3 hafta gibi kısa bir sürede mavi yakalı bir sınıftan çift olan Steven Paul ve Clara Jobs’a evlatlık olarak verildi (takıntılı psikolojisinin altında yatan en etken durumlardan biri olarak düşünüyorum). Okul yıllarında sınırda duran bir çocuk suçluydu. Kendisine göre eğer o dönemdeki öğretmenlerinden birisi yardım etmeseydi, sonu hapishane olacaktı. Oregondaki Reed üniversitesinden 1.yılda ayrıldı. Parasız olduğu için kola şişesi toplayıp sattı, arkadaşlarında kaldı, ücretsiz verilen yemeklere katıldı. Hindistan’a bir gezi yapmak için para toplamak amacıyla oyun şirketlerinden Atari’de bir iş buldu, kısa süre çalıştı ve sonrasında işten ayrılarak, aydınlanma için Hindistan yolunu tuttu.

Dönüşünde adaşı Steve Wozniak ile zaman geçirmeye başladı. Wozniak kendi kişisel bilgisayarını yapan bir elektronik dehasıydı ancak satıştan anlamıyordu. Jobs bütün paketten anlıyordu, tasarım ve reklam konularında doğal bir yeteneği vardı. Birlikte Jobs’ın evinde Apple Computer Inc. şirketini kurdular. Kısa sürede ailesinin garajında arkadaşlarıyla birlikte bilgisayar montajı yapmaya başladılar. Bu dönemde Jobs 21, Wozniak ise 26 yaşındaydı. Durdurulamaz bir yükselişe geçen Apple 1983’te 411. sıradan Fortune 500 listesine girerek, iş dünyasındaki en hızlı yükselişi yaptı. Jobs 1985’te kontrol edilebilir olmadığı için şirketten uzaklaştırıldı. O zamanki CEO Jonh Sculley ile gereksiz bir güç mücadelesine girmişti. İntikam almak ve Apple’ı işin dışına itmek amacıyla NeXT şirketini kurdu. Aynı dönemde Yıldız Savaşları filminin yönetmeni, George Lucas’ın sahip olduğu bilgisayar grafik şirketini satın alıp ismini Pixar olarak değiştirdi. Bu stüdyoda 1995 yılında tümüyle bilgisayar animasyonundan üretilen ilk film olan “Toys Story” üretilecekti. NeXT 8 yıl içinde 50.000 bilgisayar sattı ve donanım işinde başarısız oldu. Ancak arka planda ürettiği yazılım ileride onun tekrar Apple’a dönmesine vesile oldu. 1996’da işletim sistemi arayışında olan Apple, BeOs ile de görüştükten sonra rotayı NeXT’e çevirdi. 427 milyon dolara NeXT’i satın aldı, Jobs 11 sene sonra şirkete o zamanki Apple CEO’su Gilbert Amelio’nun danışmanı olarak geri döndü. Jobs gönülsüzdü, zaten Pixar’ın CEO’suydu ve iyi kazanıyordu yine de kabul etti.
steve1
ve Apple’ın yeniden doğuşu başladı…
Steve Jobs’un özellikleri;
  • Takıntılılık, narsizm ve mükemmelliyetçilik kişilik özelliklerini kariyerinin özellikleri haline getirmiştir.
  • İnsanların çoğunun akıllı olmadığını düşünen bir elitisttir. Ürünleri o kadar kolay bir kullanıma kavuşturur ki bir aptal bile ustalıkla onları kullanabilir.
  • Steve Wozniak, Jonathan Ive ve Pixar’ın direktörü John Lasseter gibi yaratıcı, birinci sınıf ortaklarla verimli bir işbirliği dizisi geliştiren kötü huylu değişken saplantıları olan biridir.
  • Asya fabrikalarının kitlesel pazar ürünlerini iyiden iyiye inceleyen bir anti-materyalisttir. Reklamlar konusunda rakipsiz bir ustadır.
  • Çalışmaz hale gelmiş olan büyük bir şirketi yeniden kendi zorlu ürün programlarını yürüten, sıkı, disiplinli bir gemiye dönüştüren otokrattır.
  • Yüksek teknolojiyi tasarım, marka ve modayla bütünleştirmiştir. Apple’ı teknoloji budalası bir şirket olmaktan çok Nike, Sony gibi marka güdümlü ve çok uluslu bir şirket haline getirmiştir.
Son olarak bu ilk bölümü Jobs’un CV’sinden bir alıntı ile tamamlayalım;
“Sağlam bir temeli olan bir düzenleyici arıyorum. Duvarları yıkma, köprüler kurma ve ateşler yakma arzusu içindeyim. Harika bir deneyimim, büyük bir enerjim ve şu vizyon denen şeyden bir parça var ve en başından başlamaktan korkmuyorum”
-Steve Jobs’ın Apple’daki CV’isinden, Mac’in internet sitesi
Deniz KILINÇ

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

UML ve Modelleme – Bölüm 4 (Class (Sınıf) Diyagramları)

Bir önceki makalemizde UML modellemede kullanılan ilk diyagram olan Use Case diyagramını incelemiştik. Bu makalemizde nesne tabanlı programlamada kullanılan sınıflar ve sınıfların arasındaki ilişkileri modelleyebileceğimiz diyagramlar olan Class(Sınıf) diyagramlarını inceleyeceğiz. UML’de sınıflar, nesne tabanlı programlama mantığı ile tasarlanmıştır. Sınıf diyagramının amacı bir model içerisinde sınıfların tasvir edilmesidir. Nesne tabanlı uygulamada, sınıfların kendi özellikleri (üye değişkenler), işlevleri (üye fonksiyonlar) ve diğer sınıflarla ilişkileri bulunmaktadır. UML’de sınıf diyagramlarının genel gösterimi aşağıdaki gibidir. Şekil 1. Class Diyagram Şekil1’de görüldüğü üzere bir dikdörtgeni 3 parçaya bölüyoruz. En üst bölüm sınıf adını, orta kısım özellik listesini (üye değişkenler) ve en son kısım, işlev listesini (üye fonksiyonlar) göstermektedir. Çoğu diyagramlarda alt iki bölüm çıkarılır. Genelde tüm özellik ve işlevler gösterilmemektedir. Ama

Yazılım Maliyet Tahmineleme Tecrübeleri

Yazılım mühendisliğinde maliyet hesabı her zaman problem olmuştur. "Bu iş kaç Adam/Gün tutar?" sorusuyla sıkça karşılaşıyoruz. Adam/gün veya Adam/ay ölçütleri bir kaynağın/kişinin belirtilen zaman dilimindeki iş gücü anlamına gelir. Tabi bu noktada yine kafa karışıklıkları başlar. 6 A/G'lik bir işi hızlandıralım diye 2 kişi ile yapmaya çalışsak ve kaynak/kod, modül, altyapı, insan vb. her bir şeyi bir kenara bıraksak, matematiksel basit formülle 6/2=3 A/G'de biter? Gerçek hayat böyle değil, öncelikle bunu anlamamız lazım. Hep şu örnek verilir; "Aynı bebeği 2 kadın birlikte daha kısa sürede doğurur mu?" Eğer bunun cevabı "Evet" ise (veya bir gün böyle bir durum ortaya çıkarsa), yazımı değiştirmem gerekecek:) Mevzu gerçekten derin...Maliyet hesabı; bulunduğunuz firmanın yazılım süreçlerini hangi methodlarla uyguladığına, ilgili işin o dönemdeki aciliyetine, (şirket yönetiminin baskısına:)) vb. bir çok duruma bağlı olabilir. Örneğin; bizim firmada e

UML ve Modelleme – Bölüm 3 (Use Case Diyagramlar)

Önceki iki makalemizde ( 1 , 2 ) UML’e genel olarak değinip ve modellemede kullanacağımız dokuz diyagram hakkında bilgiler vermiştik. Bu makalemizde Use Case diyagramından detaylı bahsedeceğiz. Öncelikle, genel Use case diyagramının tanımını hatırlayalım. “Bir kullanıcı ve bir sistem arasındaki etkileşimi anlatan senaryo topluluğudur.” Ivar Jacobson Senaryo tanımı için der ki: “Aktörle sistem arasında gerçekleştirilen, sonucunda aktöre farkedilir getirisi/ faydası oluşan etkileşimli diyalogdur. ” UML Use Case Diyagramları  sistemin işlevselliğini açıklamak amacıyla kullanılır. Sistemin birbirinden ayrı özelliklerinin detaylarını göstermekten ziyade, Use Case Diyagramlar, tüm mevcut işlevselliği göstermek için kullanılabilir. Buradaki en önemli noktalardan biri,   Use Case Diyagramlar temelde sequence diyagram ve akış diyagramlarından farklıdır. Use Case diyagramlar dört ana elemandan oluşmaktadır. Aktörler , Sistem (Proje kapsamını belirtir) , Use Caseler ve bunlar ara