Ana içeriğe atla

Yazılımda İnsan, Süreç ve Araç Tutkalı

Yakın bir geçmişte yazılım geliştirme ve yönetme konusunda çok deneyimli bir arkadaşımla konuşurken şöyle bir konu açıldı:  Yazılımda başarılı olmak için süreç mi insan mı daha önceliklidir?

Yazının alt kısmını okumadan 1 dakika düşünün, sizin cevabınız ne olacak?

Bu soru biraz da: Yumurta mı tavuktan, tavuk mu yumurtadan çıkar sorusuna benziyor değil mi?


Aslında yazılım olsun, başka bir iş olsun ne iş yaparsanız yapın aşağıdaki 3 temel faktör mutlaka vardır. 

Yapılan işin niteliğine bağlı olarak her birinin önemi artabilir, azalabilir.

Yazılım için bunun cevabını ararken, bir futbol takımı düşünelim. Dünyanın en iyi futbol takımlarını diğerlerinden ayıran özellik nedir?
  • Çok iyi bir sistemleri (süreç) vardır; Futbolcu seçme kriterleri, takım olarak oynayabilme, takım içindeki uyum, kuralların ve görev tanımlarının net olması, vb. Bunlar çoğaltılabilir.

  • Aynı zamanda çok iyi futbolcuları vardır.

Şimdi bu futbol takımındaki sistem ve insan alternatiflerini düşünelim;
  • Eğer sistem doğru ama futbolcu iyi değilse;  futbolcu zaten bir süre dışlanacaktır.
  • Sistem kötü ama futbolcu çok iyiyse; bireysel olarak çok büyük bir çaba harcasa bile takımın başarılı olma ihtimali düşük olacaktır.
  • Hem sistem hem futbolcu iyi ise; takım mutlaka bir vadede başarılı olacaktır.
  • Hem sistem, hem futbolcu mükemmel ise; önünde kimse duramaz.

Bu arada unutmamak gerekir ki; sistemleri veya süreçleri planlayanlar da insanlardır…
Başta söylemiştim; yumurta - tavuk ilişkisine çok benziyor diye :)

Futboldan yazılıma dönüp 3 adımda özetlersek;
  • Çok iyi bir süreç tanımlamalı.
  • Sürece uygun iyi çalışma ekibi olmalı
  • Hem kişiler,  hem sürece destek olacak araçlar kullanılmalı. 

Kişisel olarak; bu üç faktörün önceliklendirilmesinden ziyade, birbirine çok güçlü tutkalla bağlı ve birbirini tamamlayan unsurlar olduğunu düşünüyorum.

Buradaki en büyük zorluk değişimdir.

Dünya çok hızlı değişiyor. İnsan, süreç ve araçların da mutlaka bu değişime ayak uydurması gerekir.

Hem sistem hem futbolcu olarak mükemmeli bulmuş olabilirsiniz ama bu durum bugün için geçerlidir. 

Yarın her şey değişebilir. Özellikle bilişim dünyasında yerinde durmaktan zaten bahsedemeyiz, yavaş koşmak bile çok kısa zamanda geride kalmanıza neden olacaktır.

Seçkin KARABACAKOĞLU


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

UML ve Modelleme – Bölüm 4 (Class (Sınıf) Diyagramları)

Bir önceki makalemizde UML modellemede kullanılan ilk diyagram olan Use Case diyagramını incelemiştik. Bu makalemizde nesne tabanlı programlamada kullanılan sınıflar ve sınıfların arasındaki ilişkileri modelleyebileceğimiz diyagramlar olan Class(Sınıf) diyagramlarını inceleyeceğiz. UML’de sınıflar, nesne tabanlı programlama mantığı ile tasarlanmıştır. Sınıf diyagramının amacı bir model içerisinde sınıfların tasvir edilmesidir. Nesne tabanlı uygulamada, sınıfların kendi özellikleri (üye değişkenler), işlevleri (üye fonksiyonlar) ve diğer sınıflarla ilişkileri bulunmaktadır. UML’de sınıf diyagramlarının genel gösterimi aşağıdaki gibidir. Şekil 1. Class Diyagram Şekil1’de görüldüğü üzere bir dikdörtgeni 3 parçaya bölüyoruz. En üst bölüm sınıf adını, orta kısım özellik listesini (üye değişkenler) ve en son kısım, işlev listesini (üye fonksiyonlar) göstermektedir. Çoğu diyagramlarda alt iki bölüm çıkarılır. Genelde tüm özellik ve işlevler gösterilmemektedir. Ama...

UML ve Modelleme – Bölüm 3 (Use Case Diyagramlar)

Önceki iki makalemizde ( 1 , 2 ) UML’e genel olarak değinip ve modellemede kullanacağımız dokuz diyagram hakkında bilgiler vermiştik. Bu makalemizde Use Case diyagramından detaylı bahsedeceğiz. Öncelikle, genel Use case diyagramının tanımını hatırlayalım. “Bir kullanıcı ve bir sistem arasındaki etkileşimi anlatan senaryo topluluğudur.” Ivar Jacobson Senaryo tanımı için der ki: “Aktörle sistem arasında gerçekleştirilen, sonucunda aktöre farkedilir getirisi/ faydası oluşan etkileşimli diyalogdur. ” UML Use Case Diyagramları  sistemin işlevselliğini açıklamak amacıyla kullanılır. Sistemin birbirinden ayrı özelliklerinin detaylarını göstermekten ziyade, Use Case Diyagramlar, tüm mevcut işlevselliği göstermek için kullanılabilir. Buradaki en önemli noktalardan biri,   Use Case Diyagramlar temelde sequence diyagram ve akış diyagramlarından farklıdır. Use Case diyagramlar dört ana elemandan oluşmaktadır. Aktörler , Sistem (Proje kapsamını belirtir) , Use Caseler ...

Material Design Nedir?

Material Design nedir, ne işe yarar, işimizi nasıl kolaylaştıracak? Şekil 1 - Material Design UI Örneği Material Design, Google tarafından geliştirilen bir tasarım dilidir. 2014’te I/O konferansında Android 5.0 Lollipop ile beraber duyurulmuştur. Temel olarak, kullanıcılara daha kararlı bir arayüz sağlayabilmeyi amaçlıyor. Yeni gelen bu tasarım standartları ile Android uygulamalarındaki uyuşmazlık, tutarsızlık, dokümantasyon eksikliği gibi konulara bir çözüm getirilmiş oldu. Böylece kullanıcılar, daha tahmin edilebilir bir ortamda oldukları için uygulamalar arası geçişlerde zorlanmayacak,  bir uygulamanın nasıl çalıştığını daha çabuk kavrayabilecek ve daha kolay alışabilecekler. Özellikle farklı ekran boyutlarında uygulama geliştirenlerin yaşadıkları problemleri ortadan kaldıracak ve farklı ekran boyutlarını uyumlu hale getiren akıllı arayüz geliştiricilerinin işini bir hayli kolaylaştıracak. Şekil 2 - Işık ve Gölgelendirme Çalışmaları Materi...