Ana içeriğe atla

14 Şekilde Yaratıcılık Nasıl Öldürülür?

Yaratıcılık tarifi zor bir kavram, derin bir mevzu. “Yaratıcılık doğuştan gelen bir yetenek midir?”, “Zeka ile ilişkisi var mıdır?”, “Öğrenilip, geliştirilebilir mi?” gibi sorulara cevap bulmak amacıyla sosyoloji ve psikoloji alanında tonlarca bilimsel çalışma yapılmıştır. Yaratıcılığı kısaca, bir işi herkesin yaptığından daha farklı yapabilme ve yeni fikirler geliştirebilme yeteneği olarak tanımlayabiliriz.

Harward Business Review’da yayınlanan “An anti-creativity checklist” (Yaratıcılığı önlemek için kontrol listesi) isimli çalışma gerçekten ilginç... Aynı konuyu Tufan Karaca da kendi blog sitesinde ele almış, çevirisi güzel olmuş, eline sağlık. Yapılan çalışmada sosyal ve iş yaşantımızda sıkça karşılaştığımız söylemleri görmek mümkün. Bazılarını tartışmalı bulabilirsiniz ama çoğu gerçek…

Listeye bir göz atalım;

Madde 1- Güvenli tarafta kalın, içinizden geçenleri dinleyin, elinizi taşın altına sokmayın… “Aman beni aptal sanmasınlar”, “Neden ben ortaya çıkayım”, “Boş ver bırak başkası yapsın.”, “Ya bu fikri aptalca bulurlarsa?”

Madde 2- Sınırlarını bil ve kendini koru… “Bana sorma”, “Ben anlamam”, “Nerden bileyim”

Madde 3- Yaptığınızın sadece bir iş olduğunu hatırlatın kendinize… “Ben bunun için para almıyorum.”, “Görev tanımımda bu iş yok”, “Yemek arası ne zaman?”

Madde 4- En akıllı olanın sen olduğunu göster ve sürekli şüpheci ol… “Bunu hiç bir zaman gerçekleştiremezsin.”, “Şirket yapımız buna uygun değil.”, ” Bu fikir şu fikir şu sebepten dolayı uygun değil.”

Madde 5- Bilen adamı oyna ve sürekli veri iste… “Pazar araştırmalarının sonuçları ne gösteriyor?”, ” Öyle olduğuna dair hiç bir ipucu göremiyorum.”

Madde 6- Geçmişe saygı duy ve geçmişteki olayları ve engelleri sürekli olarak örnekle… “Biz bunu hep böyle yaptık.”, “Madem bu kadar parlak bir fikir neden bugüne kadar kimse bunu uygulamadı? ”, “ Piyasa bunu hiç bir zaman kabullenmez.”, “Ama planımızın bir parçası değil bu.”

Madde 7- Çılgınlığı başlamadan durdur, engin iş ve piyasa bilginle yeni fikirleri daha baş gösterirken başını ez… “ Bu işe uygun fiyat modelini hiç bir zaman kuramazsın.”, “Tasarımı nasıl becereceksin?”, “ Varsayımlarını kabul etmiyorum.”, “Daha iş modelini bile kuramadım.”, “ Buna yatırım yapamayız.”

Madde 8- Deneyimlerini silah olarak kullan – oradaydım, daha önce denedim diye söyle… “ Bunu iki yıl önce denemiştik, olmadı.”, “Burada daha işlerin nasıl yürüdüğünü bilmiyorsun.”

Madde 9- Gözlerini ve aklını kapat… “Hiç bir şey değişmeyecek.”, “Bu teknik palavralara karnım tok.”, “ Bana işimi nasıl yapacağımı öğretemezsin.”, “ Sosyal ağlar konusundaki bu saçmalık nedir?”

Madde 10- Her zaman sorun olmadığını kabullen… “Zor bir yıldı, zaten ekonomi de kötüydü.”, “Gelecek çeyrek daha iyi olacak.” , “Çok iyi gidiyoruz.”

Madde 11- Müşterilerini küçümse … “, “Müşteriler bir yere gitmiyor.”, “ Henüz buna hazır değiller.”, “ İstedikleri bu değil.”, “ Buna alışık değiller.”

Madde 12- Bilmişlik yap, sürekli nasihat ver… “Kafanı öne eğ, işini yap.”, “ Düşünmeyi başkalarına bırak.”, “ Hiç bir şeye bulaşmadığım için ben bu koltuğa kadar gelebildim.”, “ Burnunu her şeye sokma.”

Madde 13- Yaratıcı eğilimli ve sıra dışı çalışanlardan sürekli şüphelen… “Sanatçı olanlardan, şiir yazanlardan, antropologlardan, işten anlamayanlardan, sıra dışı olan herkesten sürekli şüphe duy.” ,
“Neden onlara maaş veriyoruz ki?” , “Kim çağırdı onları bu toplantıya?”.

Madde 14- Ve bunların hiç birini beceremiyorsan bir yetişkin gibi davran yeter… “Bunun için vaktim yok”, “Randevu almış mıydınız?”, “Herkes işinin başına.”, “Gelecek yıl inşallah.”

Referanslar


Deniz KILINÇ

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

UML ve Modelleme – Bölüm 3 (Use Case Diyagramlar)

Önceki iki makalemizde (1, 2) UML’e genel olarak değinip ve modellemede kullanacağımız dokuz diyagram hakkında bilgiler vermiştik. Bu makalemizde Use Case diyagramından detaylı bahsedeceğiz. Öncelikle, genel Use case diyagramının tanımını hatırlayalım. “Bir kullanıcı ve bir sistem arasındaki etkileşimi anlatan senaryo topluluğudur.” Ivar Jacobson Senaryo tanımı için der ki:
“Aktörle sistem arasında gerçekleştirilen, sonucunda aktöre farkedilir getirisi/ faydası oluşan etkileşimli diyalogdur. ” UML Use Case Diyagramları  sistemin işlevselliğini açıklamak amacıyla kullanılır. Sistemin birbirinden ayrı özelliklerinin detaylarını göstermekten ziyade, Use Case Diyagramlar, tüm mevcut işlevselliği göstermek için kullanılabilir. Buradaki en önemli noktalardan biri,   Use Case Diyagramlar temelde sequence diyagram ve akış diyagramlarından farklıdır. Use Case diyagramlar dört ana elemandan oluşmaktadır. Aktörler, Sistem (Proje kapsamını belirtir), Use Caseler ve bunlar arasındaki ilişkiler. Şekil…

UML ve Modelleme – Bölüm 4 (Class (Sınıf) Diyagramları)

Bir önceki makalemizde UML modellemede kullanılan ilk diyagram olan Use Case diyagramını incelemiştik. Bu makalemizde nesne tabanlı programlamada kullanılan sınıflar ve sınıfların arasındaki ilişkileri modelleyebileceğimiz diyagramlar olan Class(Sınıf) diyagramlarını inceleyeceğiz. UML’de sınıflar, nesne tabanlı programlama mantığı ile tasarlanmıştır. Sınıf diyagramının amacı bir model içerisinde sınıfların tasvir edilmesidir. Nesne tabanlı uygulamada, sınıfların kendi özellikleri (üye değişkenler), işlevleri (üye fonksiyonlar) ve diğer sınıflarla ilişkileri bulunmaktadır. UML’de sınıf diyagramlarının genel gösterimi aşağıdaki gibidir. Şekil 1. Class Diyagram Şekil1’de görüldüğü üzere bir dikdörtgeni 3 parçaya bölüyoruz. En üst bölüm sınıf adını, orta kısım özellik listesini (üye değişkenler) ve en son kısım, işlev listesini (üye fonksiyonlar) göstermektedir. Çoğu diyagramlarda alt iki bölüm çıkarılır. Genelde tüm özellik ve işlevler gösterilmemektedir. Amaç, diyagramın sadece belirli k…

Cluster ve clustering nedir? Cluster oluşturmanın faydaları nelerdir? (Bölüm I)

Cluster, basit anlamda benzer bir amaç için belirli bir konfigürasyon yapılarak aynı görevi birlikte ya da yedekli çalışmasını sağlayan servistir. Cluster farklı amaçlarla oluşturulabilir fakat son kullanıcı tarafından her zaman tek bir bilgisayar gibi gözükecektir. Bir cluster oluşturmak için en azından iki adet sunucuya ihtiyaç vardır ve bir cluster içindeki her bir sunucu “node” olarak adlandırılır. İhtiyaç olan hizmete göre çeşitli sayıda nodelar bir araya gelerek clusterları oluşturmaktadır. Bir cluster oluşturmak için gerekli sebepler daha fazla performans ihtiyacı, yüksek erişilebilirlik (high availability) ya da her ikisi birlikte olabilir. Şimdi cluster çeşitlerini çok fazla ayrıntıya girmeden biraz daha yakından inceleyelim. Yüksek erişilebilirlik (High-availability) clusterlarıBu tip cluster yapısında öncelik erişilebilirliği arttırmadır. Bunu tek bir sunucunun görevini herhangi bir donanım yada yazılım problemi oluştuğunda diğer bir sunucunun otomatik olarak devralması olara…