Ana içeriğe atla

Refactoring Nedir?


Yazılımda “Refactoring” yeniden düzenleme anlamına gelmektedir. Başka bir deyişle, yazılım davranışını değiştirmeden kodun karmaşıklığını azaltmak, okunabilirliğini arttırmak, çıkabilecek hataların düzeltilmesini ve ileride koda yapılabilecek eklentileri kolaylaştırmak için uygulanan bir işlemdir.

Çevik yazılım geliştirme sürecinde yeniden düzenlemenin önemli bir yeri vardır. Kodlama süresince belli aralıklarla yapılacak yeniden düzenlemeler, yazılımcının kodu daha rahat, hatasız, hızlı tamamlamasına olanak sağlar.
Öncelikle şunu belirtmemizde fayda var. “Yeniden düzenleme” yapmadan önce, düzenlemelerin yapılacağı kod bloklarının tespit edilmesi ve birim testlerinin oluşturulması gerekmektedir. Düzenlemenin temel amacında, yazılımın genel davranışında herhangi bir değişiklik yapılmaması vardır. Dolayısıyla Public fonksiyonlar ve/veya sınıfların giriş çıkış parametrelerinin değişmeyeceğini kabul etmeliyiz. Böylece, kodun yeniden düzenlenmeden önceki oluşturulan birim testlerini düzenleme yaptıktan sonra da uygulayabiliriz.






Yeniden düzenleme tekniklerine kısaca değinmek gerekirse;




  • Daha fazla soyutlama gerektiren teknikler
    • Alanlara erişimin getter/setter yordamlarla yapılması (veya özellik sahaların kullanılması).
    • Tiplerin genelleştirilmesi (Generic types).
    • Mantıksal kontrollerin kalıtım yapısı ile değiştirilmesi (polymorphism).
    • Tip belirteçlerinin nesnelere dönüştürülmesi (State/Strategy).

  • Kodu daha fazla mantıksal parçalara ayıran teknikler
    • Uzun ve karmaşık yordamların daha küçük yordamlara parçalanması (Method extraction).
    • Kodun bazı parçalarının farklı bir sınıfa taşınması (class extraction).

  • Kodlamada kullanılan isim ve isim uzaylarının değiştirilmesi / geliştirilmesi
    • Yordam ve/veya alanların farklı bir sınıfa veya kaynak koda taşınması.
    • Yordam ve/veya alan isimlerinin değiştirilmesi, dolayısıyla okunabilirliğin arttırılması.
    • Nesnel programlamada, kodun bir üst veya alt sınıfa taşınması.

Eğer kullanıcı arabirimleri katmanında yeniden düzenleme ihtiyacı varsa, bu katmanda birim testleri uygulayamazsınız. Bu durumda testlerin manüel yapılması gerekmektedir. Dolayısıyla, tasarımınızda kullanıcı ara yüzü seviyesinde mantıksal algoritmalar varsa öncelikle bu yapının değişmesi, algoritmaların ara bir katmana alınması ve dolayısıyla ara yüz katmanının arındırılması gerekir.
Ali KALFAOĞLU

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

UML ve Modelleme – Bölüm 4 (Class (Sınıf) Diyagramları)

Bir önceki makalemizde UML modellemede kullanılan ilk diyagram olan Use Case diyagramını incelemiştik. Bu makalemizde nesne tabanlı programlamada kullanılan sınıflar ve sınıfların arasındaki ilişkileri modelleyebileceğimiz diyagramlar olan Class(Sınıf) diyagramlarını inceleyeceğiz. UML’de sınıflar, nesne tabanlı programlama mantığı ile tasarlanmıştır. Sınıf diyagramının amacı bir model içerisinde sınıfların tasvir edilmesidir. Nesne tabanlı uygulamada, sınıfların kendi özellikleri (üye değişkenler), işlevleri (üye fonksiyonlar) ve diğer sınıflarla ilişkileri bulunmaktadır. UML’de sınıf diyagramlarının genel gösterimi aşağıdaki gibidir. Şekil 1. Class Diyagram Şekil1’de görüldüğü üzere bir dikdörtgeni 3 parçaya bölüyoruz. En üst bölüm sınıf adını, orta kısım özellik listesini (üye değişkenler) ve en son kısım, işlev listesini (üye fonksiyonlar) göstermektedir. Çoğu diyagramlarda alt iki bölüm çıkarılır. Genelde tüm özellik ve işlevler gösterilmemektedir. Ama...

Material Design Nedir?

Material Design nedir, ne işe yarar, işimizi nasıl kolaylaştıracak? Şekil 1 - Material Design UI Örneği Material Design, Google tarafından geliştirilen bir tasarım dilidir. 2014’te I/O konferansında Android 5.0 Lollipop ile beraber duyurulmuştur. Temel olarak, kullanıcılara daha kararlı bir arayüz sağlayabilmeyi amaçlıyor. Yeni gelen bu tasarım standartları ile Android uygulamalarındaki uyuşmazlık, tutarsızlık, dokümantasyon eksikliği gibi konulara bir çözüm getirilmiş oldu. Böylece kullanıcılar, daha tahmin edilebilir bir ortamda oldukları için uygulamalar arası geçişlerde zorlanmayacak,  bir uygulamanın nasıl çalıştığını daha çabuk kavrayabilecek ve daha kolay alışabilecekler. Özellikle farklı ekran boyutlarında uygulama geliştirenlerin yaşadıkları problemleri ortadan kaldıracak ve farklı ekran boyutlarını uyumlu hale getiren akıllı arayüz geliştiricilerinin işini bir hayli kolaylaştıracak. Şekil 2 - Işık ve Gölgelendirme Çalışmaları Materi...

UML ve Modelleme – Bölüm 3 (Use Case Diyagramlar)

Önceki iki makalemizde ( 1 , 2 ) UML’e genel olarak değinip ve modellemede kullanacağımız dokuz diyagram hakkında bilgiler vermiştik. Bu makalemizde Use Case diyagramından detaylı bahsedeceğiz. Öncelikle, genel Use case diyagramının tanımını hatırlayalım. “Bir kullanıcı ve bir sistem arasındaki etkileşimi anlatan senaryo topluluğudur.” Ivar Jacobson Senaryo tanımı için der ki: “Aktörle sistem arasında gerçekleştirilen, sonucunda aktöre farkedilir getirisi/ faydası oluşan etkileşimli diyalogdur. ” UML Use Case Diyagramları  sistemin işlevselliğini açıklamak amacıyla kullanılır. Sistemin birbirinden ayrı özelliklerinin detaylarını göstermekten ziyade, Use Case Diyagramlar, tüm mevcut işlevselliği göstermek için kullanılabilir. Buradaki en önemli noktalardan biri,   Use Case Diyagramlar temelde sequence diyagram ve akış diyagramlarından farklıdır. Use Case diyagramlar dört ana elemandan oluşmaktadır. Aktörler , Sistem (Proje kapsamını belirtir) , Use Caseler ...