Ana içeriğe atla

İş Hayatında "Y Kuşağı"


Y kuşağı. Teknoloji/İnternet/Dijital Kuşağı. Bir diğer adıyla “Millennials”.

Bugün Türkiye’de nüfusun %35’i Y kuşağına ait. 80’lerin başından 90’ların sonuna kadar uzanan dönemde dünyaya gelen bu neslin insanları iş dünyasına tamamıyla farklı bir boyut getirdiler. Bu neslin artık yavaş yavaş iş dünyasında önemli pozisyonlara gelmesiyle birlikte, “geleneksel” iş hayatının yerini daha özgür, sosyal ve yenilikçi bir iş hayatı almaya başladı. Günümüz çalışma hayatının kurallarını önceki kuşaklar belirledi, ancak Y kuşağı bu kuralları değiştiriyor. 


Teknolojinin hayatı kolaylaştırmasını seven bu kuşak, X kuşağı tarafından biraz tembel olarak nitelendirilse de getirdikleri yenilikler sayesinde artık iş yerlerinde insanlar daha verimli çalışabiliyor ve daha başarılı sonuçlar elde edebiliyorlar.

X Kuşağı olarak da adlandırılan bir üst jenerasyondan yöneticilerin çoğu Y Kuşağından gelen çalışanlarını daha çok çalışmaları için sürekli zorluyor. Ancak konu bu kitleyi motive etmeye geldiğinde ne yazık ki birçoğu sınıfta kalıyor. Burada asıl sorun, şirketlerin Y Kuşağını yönetme biçimlerinde. 
 
                           

İş çalışma ortamına geldiğinde, Y kuşağı çelişkilerle dolu.Kariyer basamaklarını hızla atlamak adına çok istekliler, aynı zamanda da çok çalışmaktan kaçınıyorlar.Daha da ötesi liderlik pozisyonlarına ilgi duyuyorlar ve bunun avantajını hızlıca kariyerlerinde görmek istiyorlar, fakat çoğunlukla onlara zaman kazandıracak terfiler için rotasyonu da tercih edebiliyorlar. Y kuşağına 8-18 çalışma saatlerinde yer almaktansa iş yaşam dengesini kuran çalışma saatlerinde olmak daha cazip ve motive edici geliyor. 

Y Kuşağının ana özellikleri:

  • Kariyer kararlarında aile ve arkadaşlarına güvenir.
  • Ekipler ya da gruplarla çalışmayı tercih eder.
  • Belirsizlikler ve yavaş süreçler onları hayal kırıklığına uğratır.
  • Sık ve hızlı geribildirim almak ister.
  • Güven ve şeffaflığa çok önem verir.
  • Geç emeklilik beklentisi içindedirler, işe zor zamanlarda dahil edilmeyi arzu eder.

Bu kuşağın yeteneklerinden daha fazla yararlanmak için; 

  • İşlerini tanımlayın fakat çok yakından yönetmeye çalışmayın
Y kuşağı net bilgiden hoşlanır, ne amaçla çalışacağını katkısının ne olacağını bilmek ister, bilgiyi şeffaf ve doğru şekilde paylaşmanız ancak hedefe giden yöntemlerinde müdahaleci olmamanızı onlara güvenmenizi beklerler. 
  • Onları gözleyin.
Düzenli geribildirim ve mentörlük yapın, onları cesaretlendirin, birilerinin başarılarını gördüğünü ve takdir ettiğini bilsinler.
  • Takım yaklaşımını benimseyin.
Y kuşağı takımlarla çalışmayı sever, onlara mentörlük ederken, eğitirken, koçluk yaparken bunun avantajını kullanın 

  • Onları sınırlamayın.
İşlerinde onları zorlayacak çeşitliliklere ihtiyaçları vardır. Seslerini duyurmalarına izin verin, Y kuşağının güçlü fikirleri ve düşünceleri vardır. Duygusal olarak da açılmalarına olanak sağlayın.
  • Eğlenceyi unutmayın.
İşlerini yaparken eğlenmelerine, sosyalleşmelerine izin verin, yaratıcılıkları ve motivasyonları artacaktır.

Esas önemli olan bu kuşağı yönetmek değil yönetişmeyi öğrenmek. “Yönetmek eyleminin artık dönüşmesi, içten bir hal alması gerekiyor. Katılımcı ve paylaşımcı bir anlayışı yansıtan bir yönetim anlayışı olmalı. Y kuşağı insan kaynağı ile değer yaratmak isteyen bir şirket yargılamak yerine dinlemeyi, cezalandırmak yerine söz hakkı vermeyi, sindirmek yerine dahil etmeyi öğrenmeli. Toplumumuz gençleri polisiye tedbirlerle yönetmeyi değil, onlarla insani duygu ve değerlerle yönetişmeyi öğrenmeli. 

Bade Gürler
Univera İnsan Kaynakları Yöneticisi


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

UML ve Modelleme – Bölüm 4 (Class (Sınıf) Diyagramları)

Bir önceki makalemizde UML modellemede kullanılan ilk diyagram olan Use Case diyagramını incelemiştik. Bu makalemizde nesne tabanlı programlamada kullanılan sınıflar ve sınıfların arasındaki ilişkileri modelleyebileceğimiz diyagramlar olan Class(Sınıf) diyagramlarını inceleyeceğiz. UML’de sınıflar, nesne tabanlı programlama mantığı ile tasarlanmıştır. Sınıf diyagramının amacı bir model içerisinde sınıfların tasvir edilmesidir. Nesne tabanlı uygulamada, sınıfların kendi özellikleri (üye değişkenler), işlevleri (üye fonksiyonlar) ve diğer sınıflarla ilişkileri bulunmaktadır. UML’de sınıf diyagramlarının genel gösterimi aşağıdaki gibidir. Şekil 1. Class Diyagram Şekil1’de görüldüğü üzere bir dikdörtgeni 3 parçaya bölüyoruz. En üst bölüm sınıf adını, orta kısım özellik listesini (üye değişkenler) ve en son kısım, işlev listesini (üye fonksiyonlar) göstermektedir. Çoğu diyagramlarda alt iki bölüm çıkarılır. Genelde tüm özellik ve işlevler gösterilmemektedir. Ama...

Material Design Nedir?

Material Design nedir, ne işe yarar, işimizi nasıl kolaylaştıracak? Şekil 1 - Material Design UI Örneği Material Design, Google tarafından geliştirilen bir tasarım dilidir. 2014’te I/O konferansında Android 5.0 Lollipop ile beraber duyurulmuştur. Temel olarak, kullanıcılara daha kararlı bir arayüz sağlayabilmeyi amaçlıyor. Yeni gelen bu tasarım standartları ile Android uygulamalarındaki uyuşmazlık, tutarsızlık, dokümantasyon eksikliği gibi konulara bir çözüm getirilmiş oldu. Böylece kullanıcılar, daha tahmin edilebilir bir ortamda oldukları için uygulamalar arası geçişlerde zorlanmayacak,  bir uygulamanın nasıl çalıştığını daha çabuk kavrayabilecek ve daha kolay alışabilecekler. Özellikle farklı ekran boyutlarında uygulama geliştirenlerin yaşadıkları problemleri ortadan kaldıracak ve farklı ekran boyutlarını uyumlu hale getiren akıllı arayüz geliştiricilerinin işini bir hayli kolaylaştıracak. Şekil 2 - Işık ve Gölgelendirme Çalışmaları Materi...

UML ve Modelleme – Bölüm 3 (Use Case Diyagramlar)

Önceki iki makalemizde ( 1 , 2 ) UML’e genel olarak değinip ve modellemede kullanacağımız dokuz diyagram hakkında bilgiler vermiştik. Bu makalemizde Use Case diyagramından detaylı bahsedeceğiz. Öncelikle, genel Use case diyagramının tanımını hatırlayalım. “Bir kullanıcı ve bir sistem arasındaki etkileşimi anlatan senaryo topluluğudur.” Ivar Jacobson Senaryo tanımı için der ki: “Aktörle sistem arasında gerçekleştirilen, sonucunda aktöre farkedilir getirisi/ faydası oluşan etkileşimli diyalogdur. ” UML Use Case Diyagramları  sistemin işlevselliğini açıklamak amacıyla kullanılır. Sistemin birbirinden ayrı özelliklerinin detaylarını göstermekten ziyade, Use Case Diyagramlar, tüm mevcut işlevselliği göstermek için kullanılabilir. Buradaki en önemli noktalardan biri,   Use Case Diyagramlar temelde sequence diyagram ve akış diyagramlarından farklıdır. Use Case diyagramlar dört ana elemandan oluşmaktadır. Aktörler , Sistem (Proje kapsamını belirtir) , Use Caseler ...