Ana içeriğe atla

İş Hayatında "Y Kuşağı"


Y kuşağı. Teknoloji/İnternet/Dijital Kuşağı. Bir diğer adıyla “Millennials”.

Bugün Türkiye’de nüfusun %35’i Y kuşağına ait. 80’lerin başından 90’ların sonuna kadar uzanan dönemde dünyaya gelen bu neslin insanları iş dünyasına tamamıyla farklı bir boyut getirdiler. Bu neslin artık yavaş yavaş iş dünyasında önemli pozisyonlara gelmesiyle birlikte, “geleneksel” iş hayatının yerini daha özgür, sosyal ve yenilikçi bir iş hayatı almaya başladı. Günümüz çalışma hayatının kurallarını önceki kuşaklar belirledi, ancak Y kuşağı bu kuralları değiştiriyor. 


Teknolojinin hayatı kolaylaştırmasını seven bu kuşak, X kuşağı tarafından biraz tembel olarak nitelendirilse de getirdikleri yenilikler sayesinde artık iş yerlerinde insanlar daha verimli çalışabiliyor ve daha başarılı sonuçlar elde edebiliyorlar.

X Kuşağı olarak da adlandırılan bir üst jenerasyondan yöneticilerin çoğu Y Kuşağından gelen çalışanlarını daha çok çalışmaları için sürekli zorluyor. Ancak konu bu kitleyi motive etmeye geldiğinde ne yazık ki birçoğu sınıfta kalıyor. Burada asıl sorun, şirketlerin Y Kuşağını yönetme biçimlerinde. 
 
                           

İş çalışma ortamına geldiğinde, Y kuşağı çelişkilerle dolu.Kariyer basamaklarını hızla atlamak adına çok istekliler, aynı zamanda da çok çalışmaktan kaçınıyorlar.Daha da ötesi liderlik pozisyonlarına ilgi duyuyorlar ve bunun avantajını hızlıca kariyerlerinde görmek istiyorlar, fakat çoğunlukla onlara zaman kazandıracak terfiler için rotasyonu da tercih edebiliyorlar. Y kuşağına 8-18 çalışma saatlerinde yer almaktansa iş yaşam dengesini kuran çalışma saatlerinde olmak daha cazip ve motive edici geliyor. 

Y Kuşağının ana özellikleri:

  • Kariyer kararlarında aile ve arkadaşlarına güvenir.
  • Ekipler ya da gruplarla çalışmayı tercih eder.
  • Belirsizlikler ve yavaş süreçler onları hayal kırıklığına uğratır.
  • Sık ve hızlı geribildirim almak ister.
  • Güven ve şeffaflığa çok önem verir.
  • Geç emeklilik beklentisi içindedirler, işe zor zamanlarda dahil edilmeyi arzu eder.

Bu kuşağın yeteneklerinden daha fazla yararlanmak için; 

  • İşlerini tanımlayın fakat çok yakından yönetmeye çalışmayın
Y kuşağı net bilgiden hoşlanır, ne amaçla çalışacağını katkısının ne olacağını bilmek ister, bilgiyi şeffaf ve doğru şekilde paylaşmanız ancak hedefe giden yöntemlerinde müdahaleci olmamanızı onlara güvenmenizi beklerler. 
  • Onları gözleyin.
Düzenli geribildirim ve mentörlük yapın, onları cesaretlendirin, birilerinin başarılarını gördüğünü ve takdir ettiğini bilsinler.
  • Takım yaklaşımını benimseyin.
Y kuşağı takımlarla çalışmayı sever, onlara mentörlük ederken, eğitirken, koçluk yaparken bunun avantajını kullanın 

  • Onları sınırlamayın.
İşlerinde onları zorlayacak çeşitliliklere ihtiyaçları vardır. Seslerini duyurmalarına izin verin, Y kuşağının güçlü fikirleri ve düşünceleri vardır. Duygusal olarak da açılmalarına olanak sağlayın.
  • Eğlenceyi unutmayın.
İşlerini yaparken eğlenmelerine, sosyalleşmelerine izin verin, yaratıcılıkları ve motivasyonları artacaktır.

Esas önemli olan bu kuşağı yönetmek değil yönetişmeyi öğrenmek. “Yönetmek eyleminin artık dönüşmesi, içten bir hal alması gerekiyor. Katılımcı ve paylaşımcı bir anlayışı yansıtan bir yönetim anlayışı olmalı. Y kuşağı insan kaynağı ile değer yaratmak isteyen bir şirket yargılamak yerine dinlemeyi, cezalandırmak yerine söz hakkı vermeyi, sindirmek yerine dahil etmeyi öğrenmeli. Toplumumuz gençleri polisiye tedbirlerle yönetmeyi değil, onlarla insani duygu ve değerlerle yönetişmeyi öğrenmeli. 

Bade Gürler
Univera İnsan Kaynakları Yöneticisi


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

UML ve Modelleme – Bölüm 4 (Class (Sınıf) Diyagramları)

Bir önceki makalemizde UML modellemede kullanılan ilk diyagram olan Use Case diyagramını incelemiştik. Bu makalemizde nesne tabanlı programlamada kullanılan sınıflar ve sınıfların arasındaki ilişkileri modelleyebileceğimiz diyagramlar olan Class(Sınıf) diyagramlarını inceleyeceğiz. UML’de sınıflar, nesne tabanlı programlama mantığı ile tasarlanmıştır. Sınıf diyagramının amacı bir model içerisinde sınıfların tasvir edilmesidir. Nesne tabanlı uygulamada, sınıfların kendi özellikleri (üye değişkenler), işlevleri (üye fonksiyonlar) ve diğer sınıflarla ilişkileri bulunmaktadır. UML’de sınıf diyagramlarının genel gösterimi aşağıdaki gibidir. Şekil 1. Class Diyagram Şekil1’de görüldüğü üzere bir dikdörtgeni 3 parçaya bölüyoruz. En üst bölüm sınıf adını, orta kısım özellik listesini (üye değişkenler) ve en son kısım, işlev listesini (üye fonksiyonlar) göstermektedir. Çoğu diyagramlarda alt iki bölüm çıkarılır. Genelde tüm özellik ve işlevler gösterilmemektedir. Ama

Yazılım Maliyet Tahmineleme Tecrübeleri

Yazılım mühendisliğinde maliyet hesabı her zaman problem olmuştur. "Bu iş kaç Adam/Gün tutar?" sorusuyla sıkça karşılaşıyoruz. Adam/gün veya Adam/ay ölçütleri bir kaynağın/kişinin belirtilen zaman dilimindeki iş gücü anlamına gelir. Tabi bu noktada yine kafa karışıklıkları başlar. 6 A/G'lik bir işi hızlandıralım diye 2 kişi ile yapmaya çalışsak ve kaynak/kod, modül, altyapı, insan vb. her bir şeyi bir kenara bıraksak, matematiksel basit formülle 6/2=3 A/G'de biter? Gerçek hayat böyle değil, öncelikle bunu anlamamız lazım. Hep şu örnek verilir; "Aynı bebeği 2 kadın birlikte daha kısa sürede doğurur mu?" Eğer bunun cevabı "Evet" ise (veya bir gün böyle bir durum ortaya çıkarsa), yazımı değiştirmem gerekecek:) Mevzu gerçekten derin...Maliyet hesabı; bulunduğunuz firmanın yazılım süreçlerini hangi methodlarla uyguladığına, ilgili işin o dönemdeki aciliyetine, (şirket yönetiminin baskısına:)) vb. bir çok duruma bağlı olabilir. Örneğin; bizim firmada e

UML ve Modelleme – Bölüm 3 (Use Case Diyagramlar)

Önceki iki makalemizde ( 1 , 2 ) UML’e genel olarak değinip ve modellemede kullanacağımız dokuz diyagram hakkında bilgiler vermiştik. Bu makalemizde Use Case diyagramından detaylı bahsedeceğiz. Öncelikle, genel Use case diyagramının tanımını hatırlayalım. “Bir kullanıcı ve bir sistem arasındaki etkileşimi anlatan senaryo topluluğudur.” Ivar Jacobson Senaryo tanımı için der ki: “Aktörle sistem arasında gerçekleştirilen, sonucunda aktöre farkedilir getirisi/ faydası oluşan etkileşimli diyalogdur. ” UML Use Case Diyagramları  sistemin işlevselliğini açıklamak amacıyla kullanılır. Sistemin birbirinden ayrı özelliklerinin detaylarını göstermekten ziyade, Use Case Diyagramlar, tüm mevcut işlevselliği göstermek için kullanılabilir. Buradaki en önemli noktalardan biri,   Use Case Diyagramlar temelde sequence diyagram ve akış diyagramlarından farklıdır. Use Case diyagramlar dört ana elemandan oluşmaktadır. Aktörler , Sistem (Proje kapsamını belirtir) , Use Caseler ve bunlar ara