Ana içeriğe atla

Gıda İsrafına Dijital Çözüm


Ülkemizde meyve ve sebzenin %28’i, henüz
mutfağa gelmeden israf oluyor. Her yıl 214 milyar TL’lik gıdayı çöpe atıyoruz. Dünya genelinde ise yaklaşık 1,3 milyar ton gıda israf ediliyor ve bu durum 3,3 milyar ton karbondioksitin  yayılmasına neden olarak küresel ısınmayı hızlandırıyor.
Derlediğimiz bilgiler, gıda sektöründe depolama ve dağıtım aşamasında yaşanan israfın, tüketim aşamasında yaşanan israftan çok daha fazla olduğunu ortaya koydu. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre, hane halkı tüketim harcamalarında %19,7’lik pay ile konut giderlerinin ardından en büyük ikinci gider kalemi olan gıdada yaşanan israfın ülke ekonomisine faturası yıllık 214 milyar TL. Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Örgütü (FAO) raporuna göre ise yalnızca geçen yıl üretilen 60 milyon ton bitkisel ürünün 9,5 milyon tonu tüketiciye ulaşmadan heba oldu. Dünya genelinde ise yaklaşık 1,3 milyar ton gıda her yıl israf oluyor. Nihai tüketicilerin tüketim alışkanlıklarını değiştirmesi israfı azaltabileceği gibi şirketler de depolama ve nakliye süreçlerinde yapabileceği düzenlemeler israfı önemli ölçüde azaltacaktır.

En çok kayıp sebze ve meyvede

Farklı gıda türlerinin depolama ve dağıtım aşamalarındaki israf oranlarını incelediğimizde, toplam üretilen meyve ve sebzenin %28’inin, tüketim aşamasında ise %5'lik oranın israf olduğu ortaya çıktı. Süt ve süt ürünlerinde ise tüketimden önceki kayıp oranı %8,5 iken tüketim aşamasındaki israf sadece %1,5. Bir diğer göze çarpan gıda grubu ise bakliyatlar. Hasat sonrası depolama, işleme, paketleme ve dağıtım süreçlerinde bakliyatların israf oranı %13 iken, tüketimde yaşanan kayıp toplam üretimin %4’üne denk geliyor. Bu rakamlar depolama ve dağıtım aşamasında yaşanan israfın büyüklüğünü gözler önüne seriyor.

Dünyada her yıl 1,3 milyar ton gıda israf ediliyor

Her yıl dünya genelinde yaklaşık 1,3 milyar ton gıda israf ediliyor ve bu durum 3,3 milyar ton karbondioksitin yayılmasına neden olarak küresel ısınmayı hızlandırıyor. Özellikle gelişmiş ülkelerde israf edilen gıdaların Sahra Altı Afrika ülkelerinin toplam gıda üretimine eşit olması durumun ciddiyetini gözler önüne seriyor. Yüksek üretim ve depolama kapasitesine sahip şirketler süreçlerini dijital ortama taşıması insana dayalı hata oranını azaltmasını sağlayarak önemli ölçüde israfın engellenmesini sağlıyor. Ürün Müdürümüz Tarık Dizer. "Geliştirdiğimiz StokBar yazılımı, üretim, depolama ve sevkiyat sürecini dijitalleştirerek ürünün en çok israf edildiği süreçlerin manuel olarak yönetilmesi durumunda ortaya çıkan birçok hatayı engelliyor. %100 yerli üretim olan StokBar, insana bağlı hataları en aza indirerek akıllı depo yönetimi, tedarik zinciri yönetimi ve envanter yönetimi gibi birçok özelliği kullanıma sunuyor.” dedi.

Depo ve Üretim Yönetimi StokBar hakkında daha fazlası için tıklayın.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

UML ve Modelleme – Bölüm 4 (Class (Sınıf) Diyagramları)

Bir önceki makalemizde UML modellemede kullanılan ilk diyagram olan Use Case diyagramını incelemiştik. Bu makalemizde nesne tabanlı programlamada kullanılan sınıflar ve sınıfların arasındaki ilişkileri modelleyebileceğimiz diyagramlar olan Class(Sınıf) diyagramlarını inceleyeceğiz. UML’de sınıflar, nesne tabanlı programlama mantığı ile tasarlanmıştır. Sınıf diyagramının amacı bir model içerisinde sınıfların tasvir edilmesidir. Nesne tabanlı uygulamada, sınıfların kendi özellikleri (üye değişkenler), işlevleri (üye fonksiyonlar) ve diğer sınıflarla ilişkileri bulunmaktadır. UML’de sınıf diyagramlarının genel gösterimi aşağıdaki gibidir. Şekil 1. Class Diyagram Şekil1’de görüldüğü üzere bir dikdörtgeni 3 parçaya bölüyoruz. En üst bölüm sınıf adını, orta kısım özellik listesini (üye değişkenler) ve en son kısım, işlev listesini (üye fonksiyonlar) göstermektedir. Çoğu diyagramlarda alt iki bölüm çıkarılır. Genelde tüm özellik ve işlevler gösterilmemektedir. Ama...

UML ve Modelleme – Bölüm 3 (Use Case Diyagramlar)

Önceki iki makalemizde ( 1 , 2 ) UML’e genel olarak değinip ve modellemede kullanacağımız dokuz diyagram hakkında bilgiler vermiştik. Bu makalemizde Use Case diyagramından detaylı bahsedeceğiz. Öncelikle, genel Use case diyagramının tanımını hatırlayalım. “Bir kullanıcı ve bir sistem arasındaki etkileşimi anlatan senaryo topluluğudur.” Ivar Jacobson Senaryo tanımı için der ki: “Aktörle sistem arasında gerçekleştirilen, sonucunda aktöre farkedilir getirisi/ faydası oluşan etkileşimli diyalogdur. ” UML Use Case Diyagramları  sistemin işlevselliğini açıklamak amacıyla kullanılır. Sistemin birbirinden ayrı özelliklerinin detaylarını göstermekten ziyade, Use Case Diyagramlar, tüm mevcut işlevselliği göstermek için kullanılabilir. Buradaki en önemli noktalardan biri,   Use Case Diyagramlar temelde sequence diyagram ve akış diyagramlarından farklıdır. Use Case diyagramlar dört ana elemandan oluşmaktadır. Aktörler , Sistem (Proje kapsamını belirtir) , Use Caseler ...

Material Design Nedir?

Material Design nedir, ne işe yarar, işimizi nasıl kolaylaştıracak? Şekil 1 - Material Design UI Örneği Material Design, Google tarafından geliştirilen bir tasarım dilidir. 2014’te I/O konferansında Android 5.0 Lollipop ile beraber duyurulmuştur. Temel olarak, kullanıcılara daha kararlı bir arayüz sağlayabilmeyi amaçlıyor. Yeni gelen bu tasarım standartları ile Android uygulamalarındaki uyuşmazlık, tutarsızlık, dokümantasyon eksikliği gibi konulara bir çözüm getirilmiş oldu. Böylece kullanıcılar, daha tahmin edilebilir bir ortamda oldukları için uygulamalar arası geçişlerde zorlanmayacak,  bir uygulamanın nasıl çalıştığını daha çabuk kavrayabilecek ve daha kolay alışabilecekler. Özellikle farklı ekran boyutlarında uygulama geliştirenlerin yaşadıkları problemleri ortadan kaldıracak ve farklı ekran boyutlarını uyumlu hale getiren akıllı arayüz geliştiricilerinin işini bir hayli kolaylaştıracak. Şekil 2 - Işık ve Gölgelendirme Çalışmaları Materi...