Ana içeriğe atla

SANALLAŞTIRMA (Bölüm-1)

Son bir kaç yıldır sıkça duyduğumuz ve Microsoft'un üzerine basa basa vurguladığı sanallaştırma konusunda yazacağımız bir kaç bilgilendirme makalesi olacak. Bu ilk yazımızda "Sanallaştırma nedir?", "Sanallaştırma türleri nelerdir?" ve "Neden sanallaştırmalıyız?" sorularına kısa cevaplar vereceğiz. Sonraki yazılarımızda ise sanallaştırma türlerinden bazılarına değineceğiz. Yazımızda temel alacağımız ürünler Microsoft ürünleri olacak.
Sanallaştırma Nedir?

Sanallaştırma temel olarak fiziksel kaynakların ayrılarak verimliliğin optimize edilmesi anlamına gelmektedir. Bu kaynak; işlemci gücü, hafıza, disk kapasitesi olabileceği gibi ağ, oturum veya uygulamalar da olabilir. Genelde sanallaştırma dendiğinde aklımıza sunucu sanallaştırması gelse de, günümüz teknolojileri ile uygulamalar, masaüstü ve oturumlar sanallaştırılabilir.
Her ne kadar sanallaştırma, sadece iş dünyası ve şirketlere yönelik görünse de, ev kullanıcıları için de uygulama alanları var. Örneğin mevcut işletim sisteminize dokunmadan, farklı bir işletim sistemini veya yazılımı denemeniz veya virüs tehlikesi yaşamadan izole bir sistemde şüpheli bir yazılımı test etmeniz mümkün.
Sanallaştırma Türleri Nelerdir?

Microsoft’un sunduğu olanaklarla 4 tür sanallaştırma yapabiliyoruz:
1. Sunucu Sanallaştırması
Çok sayıda fiziksel sunucunun, tek bir fiziksel sunucu üzerinde çalışan sanal sunucular halinde konsolide edilmesidir. Burada temel olarak 3 üründen söz edebiliriz:
  • Windows 2003 R2 üzerinde çalışan Virtual Server 2005 R2
  • Windows Server 2008 üzerinde Hyper-V
  • Windows 2008 Hyper-V Server
2. Uygulama Sanallaştırması (App-V)
Yazılımın sanallaştırılarak küçük parçalara ayrılması, active directory yapısı ile kullanıcılara dağıtılması ve kodların dinamik bir şekilde kullanıcılara yollanarak sonraki kullanımlar için cachelenmesidir. Sadece programın başlaması için gereken kodların kullanıcıya iletilmesi yeterlidir. İhtiyaca göre, gereken parçalar kullanıcıya stream edilir. Burada kullanılan ürün, Microsoft’un bir süre önce satın aldığı SoftGrid ve bunun üzerine geliştirilen App-V 4.6 teknolojisi.
3. Masaüstü Sanallaştırma (Med-V, VDI)
Masaüstü bilgisayarlarının sanallaştırılmasını, veri merkezine taşınmasını, ardından son kullanıcılara LAN veya WAN üzerinden sunulmasını sağlayan teknolojiyi ifade etmektedir. Bu konuda bize sunulan ürünler:
  • VirtualPC
  • Enterprise Desktop Virtualization
4. Oturum Sanallaştırma
Terminal Servisleri adı altında toplanan ürünler ile, sadece ekran görüntüsü, klavye hareketleri ve mouse hareketlerinin ağ üzerinden taşınması yolu ile uygulama farklı bir yerde çalışırken sonuçların başka bir yerde izlenmesidir. Terminal servisleri altında toplanan ürünler ise:
  • Terminal Services RemoteApp
  • Terminal Services Gateway
  • Terminal Services Web Access
  • Terminal Services Session Broker
  • Terminal Services Easy Print
Neden Sanallaştırma?

Sanallaştırmanın sağladığı pek çok yarar var şüphesiz. Ancak en önemlileriniı 3 başlık altında toplamak mümkün:
1. Maliyet Düşürme
Sunucu konsolidasyonu ile sağlanan yer ve enerji tasarrufu yanında; veri merkezi çin ihtiyaç duyulan altyapı ihtiyacında, sunucu sahipolma maliyetinde azalma
2. Verimlilik Artışı
Değişikliklerin hızla uygulanabildiği, yüksek erişilebilirliğe sahip kesintisiz iş ortamı, yönetimsel yükte azalma
3. Artan İş Hızı
Dinamik veri merkezleri ile isteklere daha hızlı cevap verebilen bir platform
Sırf maliyetlerdeki azalma bile pek çok firmanın sanallaştırmaya yönelmesindeki temel etmen oluyor. Bu alana yapılan yatırımlar kısa sürede kara dönüştüğü için de idari destek görüyor. Yazımızın sonraki bölümlerinde sanallaştırma türleri hakkında biraz daha detaylı bilgi veriyor olacağız.
Necmettin TÜRER

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

UML ve Modelleme – Bölüm 4 (Class (Sınıf) Diyagramları)

Bir önceki makalemizde UML modellemede kullanılan ilk diyagram olan Use Case diyagramını incelemiştik. Bu makalemizde nesne tabanlı programlamada kullanılan sınıflar ve sınıfların arasındaki ilişkileri modelleyebileceğimiz diyagramlar olan Class(Sınıf) diyagramlarını inceleyeceğiz. UML’de sınıflar, nesne tabanlı programlama mantığı ile tasarlanmıştır. Sınıf diyagramının amacı bir model içerisinde sınıfların tasvir edilmesidir. Nesne tabanlı uygulamada, sınıfların kendi özellikleri (üye değişkenler), işlevleri (üye fonksiyonlar) ve diğer sınıflarla ilişkileri bulunmaktadır. UML’de sınıf diyagramlarının genel gösterimi aşağıdaki gibidir. Şekil 1. Class Diyagram Şekil1’de görüldüğü üzere bir dikdörtgeni 3 parçaya bölüyoruz. En üst bölüm sınıf adını, orta kısım özellik listesini (üye değişkenler) ve en son kısım, işlev listesini (üye fonksiyonlar) göstermektedir. Çoğu diyagramlarda alt iki bölüm çıkarılır. Genelde tüm özellik ve işlevler gösterilmemektedir. Ama...

UML ve Modelleme – Bölüm 3 (Use Case Diyagramlar)

Önceki iki makalemizde ( 1 , 2 ) UML’e genel olarak değinip ve modellemede kullanacağımız dokuz diyagram hakkında bilgiler vermiştik. Bu makalemizde Use Case diyagramından detaylı bahsedeceğiz. Öncelikle, genel Use case diyagramının tanımını hatırlayalım. “Bir kullanıcı ve bir sistem arasındaki etkileşimi anlatan senaryo topluluğudur.” Ivar Jacobson Senaryo tanımı için der ki: “Aktörle sistem arasında gerçekleştirilen, sonucunda aktöre farkedilir getirisi/ faydası oluşan etkileşimli diyalogdur. ” UML Use Case Diyagramları  sistemin işlevselliğini açıklamak amacıyla kullanılır. Sistemin birbirinden ayrı özelliklerinin detaylarını göstermekten ziyade, Use Case Diyagramlar, tüm mevcut işlevselliği göstermek için kullanılabilir. Buradaki en önemli noktalardan biri,   Use Case Diyagramlar temelde sequence diyagram ve akış diyagramlarından farklıdır. Use Case diyagramlar dört ana elemandan oluşmaktadır. Aktörler , Sistem (Proje kapsamını belirtir) , Use Caseler ...

Material Design Nedir?

Material Design nedir, ne işe yarar, işimizi nasıl kolaylaştıracak? Şekil 1 - Material Design UI Örneği Material Design, Google tarafından geliştirilen bir tasarım dilidir. 2014’te I/O konferansında Android 5.0 Lollipop ile beraber duyurulmuştur. Temel olarak, kullanıcılara daha kararlı bir arayüz sağlayabilmeyi amaçlıyor. Yeni gelen bu tasarım standartları ile Android uygulamalarındaki uyuşmazlık, tutarsızlık, dokümantasyon eksikliği gibi konulara bir çözüm getirilmiş oldu. Böylece kullanıcılar, daha tahmin edilebilir bir ortamda oldukları için uygulamalar arası geçişlerde zorlanmayacak,  bir uygulamanın nasıl çalıştığını daha çabuk kavrayabilecek ve daha kolay alışabilecekler. Özellikle farklı ekran boyutlarında uygulama geliştirenlerin yaşadıkları problemleri ortadan kaldıracak ve farklı ekran boyutlarını uyumlu hale getiren akıllı arayüz geliştiricilerinin işini bir hayli kolaylaştıracak. Şekil 2 - Işık ve Gölgelendirme Çalışmaları Materi...