Ana içeriğe atla

UML ve Modelleme – Bölüm 1

Modelleme bir mühendislik tekniğidir. Model sayesinde anlaşılması güç yazılımları basit bir dille ifade edebiliriz. Bu da yazılımın anlaşılmasını kolaylaştırır ve hataları kolaylıkla görüp en düşük seviyeye indirgememizi sağlayacaktır.
UML nedir?
UML’ in Türkçe deki karşılığı “Birleşik Modelleme Dili” olsa da aslında bir programlama dili değil yazılım mühendisliğinde nesne tabanlı modellemede kullanılan standart olmuş görsel modelleme dilidir. UML’in tarihine söyle bir göz atacak olursak :
90’lı yıllarda yazılım mühendisliğinde birbirine yakın en çok tercih edilen 3 yöntem ön plana çıkmıştır. 1991 yılında Grady Booch tarafından Booch,  aynı dönemde James Rumbaugh   tarafından OMT (Object Modeling Technology) ve 1992 yılında Ivar Jacobson  tarafından OOSE (Object Oriented Software Engineering) modelleme dili geliştirildi.  Bu üç yönteminde birbirine göre artı ve eksileri vardı.  Bu dönem yazılım mühendisliğinde “METHOD SAVAŞLARI” olarak  bilinmektedir.
Method
Analiz
Tasarım
Donanımsal Analiz
Booch
-
+
-
OMT(Object Modeling Teknology)
+
-
-
OOSE(Object Oriented Software Engineering)
-
-
+
1994 yılında bu üç yöntemin geliştiricileri Rational Rose Software’da çalışırken bu çalışmalarını UML adı altında birleştirdi.
İlk resmi sürümü 1995 Ekiminde(UML version 08) ilan edilmiştir. Bu sürümden sonra dahada geliştirilerek  Temmuz 1996 da (UML version 09), Ekim 1996’da  (UML version  0,91) çıkarılmıştır. Sürüm 1,0 ile 1,1 ise Eylül 1997 OMG (Object Menagement Group) tarafından tarihinde standaralizasyon amacıyla çıkmıştır. 2004 yılında UML 2.0 standardı geliştirilmiştir.

Yazılım yaşam döngüsü içerisinde farklı görev tanımlamaları bulunmaktadır (Analistler, tasarımcılar, parogramcılar, testçiler, kalite sorumluları, müşteriler / kullanıcılar, teknik yazarlar ).  Her birinin sisteme yada projeye bakış açısı birbirinden farklıdır. Müşteri açısından projeye baktığımızda müşteriyi işlerin sıralandırılması, sisteme artıları ve eksileri , işler arasındaki ilişkiler ilgilendirirken bir fonsiyonun detayları ilgilendirmemektedir. Analist açısından baktığımızda nesne özellikleri, fonksiyonlar ve alacakları parametreler yeterli iken tasarımcı açısından parametrelerin veri tipleri, fonsiyonun performansı, yaşam süresi gibi bilgiler de önemli olmaktadır. Bu nedenle UML  bu ekip için gerekli farklı diyagramlar içermektedir. Yazılım geliştirme işinde yer alacak farklı ekiplerin farklı bakış açılarına uygun farklı UML diyagramları bulunmaktadır.  UML, yazılım geliştirmede analiz ve  dizayn aşamalarında büyük rol oynamaktadır.
UML’ye Neden Gerek Var?
  • Hataların kolaylıkla fark edilip en düşük seviyeye indirgenmesi.(Risk, zaman, maliyet)
  • Yazılım üretiminde başarı oranının düşük olması. (%16 )
  • Yazılımda paylaşım önemlidir. Tüm ekibin aynı dili konuşabilmesi gerekmektedir.
  • Sistemin tamamını basit bir dille ve görsellikle görebilmek ve tasarlayabilmek gerekli.
  • Modellenmiş ve dökümante edilmiş bir yazılımın tanıtımının kolay olması.
  • Yazılım kalitesini arttırma.

UML’nin avantajlar
Yazılım da kodlama başlamadan tasarlanacağından;
  • Kodlama kolaylığı sağlar.
  • Kullanılan tekrar kod sayısı ayırt edilebilir bu sayede verim sağlanır.
  • Mantıksal hataların minimum seviyeye düşürülmesini sağlar.
  • Geliştirme maliyetinin düşmesini sağlar.
  • Resmin tamamının görülmesini sağlar.
  • UML diagramları ile yazılım tamamını görebileceğimiz için verimli bellek  kullanımı sağlanabilir.
  • Karmaşık sistemlerde değişiklik yapmayı kolaylaştırır.
  • UML ile dokümanlandırılmış kodları düzenlemek daha az zaman alacaktır
  • UML diyagramlarını kullanan yazılımcılar aynı dili konuşacaklarından kolay iletişim sağlanır.             
Neslihan ÇALIŞKANEL

Yorumlar

  1. Çok teşekkürler Neslihan hanım, verdiğiniz ve paylaştığınız bilgiler çok faydalı olacak.

    YanıtlaSil
  2. Yorumunuz için teşekkürler. Diğer makalelerimizi de incelemenizi öneririm.

    YanıtlaSil
  3. bu makeleyi hazırladıgınız için teşekkür ederim

    YanıtlaSil
  4. Teşekürler çok faydalı oldu makaleleriniz.

    YanıtlaSil
  5. Emeğinize sağlık çok faydası oldu teşekkürler.

    YanıtlaSil
  6. Faydası olmasına sevindim. :)

    YanıtlaSil
  7. Bu hizmetiniz için teşekkürler...

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

UML ve Modelleme – Bölüm 4 (Class (Sınıf) Diyagramları)

Bir önceki makalemizde UML modellemede kullanılan ilk diyagram olan Use Case diyagramını incelemiştik. Bu makalemizde nesne tabanlı programlamada kullanılan sınıflar ve sınıfların arasındaki ilişkileri modelleyebileceğimiz diyagramlar olan Class(Sınıf) diyagramlarını inceleyeceğiz. UML’de sınıflar, nesne tabanlı programlama mantığı ile tasarlanmıştır. Sınıf diyagramının amacı bir model içerisinde sınıfların tasvir edilmesidir. Nesne tabanlı uygulamada, sınıfların kendi özellikleri (üye değişkenler), işlevleri (üye fonksiyonlar) ve diğer sınıflarla ilişkileri bulunmaktadır. UML’de sınıf diyagramlarının genel gösterimi aşağıdaki gibidir. Şekil 1. Class Diyagram Şekil1’de görüldüğü üzere bir dikdörtgeni 3 parçaya bölüyoruz. En üst bölüm sınıf adını, orta kısım özellik listesini (üye değişkenler) ve en son kısım, işlev listesini (üye fonksiyonlar) göstermektedir. Çoğu diyagramlarda alt iki bölüm çıkarılır. Genelde tüm özellik ve işlevler gösterilmemektedir. Ama

Yazılım Maliyet Tahmineleme Tecrübeleri

Yazılım mühendisliğinde maliyet hesabı her zaman problem olmuştur. "Bu iş kaç Adam/Gün tutar?" sorusuyla sıkça karşılaşıyoruz. Adam/gün veya Adam/ay ölçütleri bir kaynağın/kişinin belirtilen zaman dilimindeki iş gücü anlamına gelir. Tabi bu noktada yine kafa karışıklıkları başlar. 6 A/G'lik bir işi hızlandıralım diye 2 kişi ile yapmaya çalışsak ve kaynak/kod, modül, altyapı, insan vb. her bir şeyi bir kenara bıraksak, matematiksel basit formülle 6/2=3 A/G'de biter? Gerçek hayat böyle değil, öncelikle bunu anlamamız lazım. Hep şu örnek verilir; "Aynı bebeği 2 kadın birlikte daha kısa sürede doğurur mu?" Eğer bunun cevabı "Evet" ise (veya bir gün böyle bir durum ortaya çıkarsa), yazımı değiştirmem gerekecek:) Mevzu gerçekten derin...Maliyet hesabı; bulunduğunuz firmanın yazılım süreçlerini hangi methodlarla uyguladığına, ilgili işin o dönemdeki aciliyetine, (şirket yönetiminin baskısına:)) vb. bir çok duruma bağlı olabilir. Örneğin; bizim firmada e

UML ve Modelleme – Bölüm 3 (Use Case Diyagramlar)

Önceki iki makalemizde ( 1 , 2 ) UML’e genel olarak değinip ve modellemede kullanacağımız dokuz diyagram hakkında bilgiler vermiştik. Bu makalemizde Use Case diyagramından detaylı bahsedeceğiz. Öncelikle, genel Use case diyagramının tanımını hatırlayalım. “Bir kullanıcı ve bir sistem arasındaki etkileşimi anlatan senaryo topluluğudur.” Ivar Jacobson Senaryo tanımı için der ki: “Aktörle sistem arasında gerçekleştirilen, sonucunda aktöre farkedilir getirisi/ faydası oluşan etkileşimli diyalogdur. ” UML Use Case Diyagramları  sistemin işlevselliğini açıklamak amacıyla kullanılır. Sistemin birbirinden ayrı özelliklerinin detaylarını göstermekten ziyade, Use Case Diyagramlar, tüm mevcut işlevselliği göstermek için kullanılabilir. Buradaki en önemli noktalardan biri,   Use Case Diyagramlar temelde sequence diyagram ve akış diyagramlarından farklıdır. Use Case diyagramlar dört ana elemandan oluşmaktadır. Aktörler , Sistem (Proje kapsamını belirtir) , Use Caseler ve bunlar ara