taşıyor. Ürünlerinin değerini belirleyen “kalite” olgusu, kurumların müşterilerine taahhüt ettiklerini karşılama konusunda belli standartları sağlaması olarak tanımlanabilir.
Diğer bir tanım ile; önceden tespit edilmiş olan özelliklere ya da standartlara göre üretim yapma olgusudur.
Üretim için gerekli olan en önemli unsur ise ham madde/yarı mamuldür. Ham madde veya yarı mamul minimum bir işlemden geçip ana ürünü oluşturur. İşletmenin kendi standartlarına veya dünyada kabul görmüş standartlara göre ürünü üretmesi için her bir aşamada, (ham madde, yarı mamul ve ürünlere) kalite kontrol işlemi yapması gerekmektedir.
Konuyu bir örnekle açıklamak daha kolay olacak. Bu nedenle hayali paketlenmiş küp domates işi yapan bir işletme üzerinden ilerleyelim.
İşletme, üretim yapacağı fabrika için ham madde olarak satın aldığı domatesi, farklı bölgelerden tedarik ettiğinde farklı özelliklerde domateslere sahip oluyor. Hatta aynı bölgeden tedarik edilenlerde bile farklılıklar görülebiliyor. Bu noktada, üretime işlenmesi için verilen ham madde yani domatesin, üretim sonrasında istenilen kalitede olma ihtimali de düşüyor.
İşletme, ancak gelen domatesleri kendi belirleyeceği veya dünyada kabul görmüş standartlara göre kontrol edip, kalite değerlerine göre gruplayıp, üretime verdiğinde çıkan ürün istenen kaliteye ulaşıyor.
Kalite Kontrol olarak kurumlarda gelişen iş süreçleri sayesinde; ham madde kontrolü yapılarak hem gelen üründen ne kadarının istenilen seviyede olduğu, hem de kalite kontrol sonrası kaç farklı özelikte ham madde alındığı bilinebiliyor.
Süreç; üretime belli bir standartta ham madde verilmesi, üretim sonrası yine bir kalite kontrolden
geçmesi ve son ürünün uygunluğunun kontrol edilmelisi şeklinde ilerliyor.
Küp Domates üretimine dönersek; her ne kadar ortak ve istenilen standartta olan ham maddeler üretim hattına verilse de, üretim sonrasında küp domates olarak ortaya çıkan nihai ürün, kesim işlemleri sırasında çok büyük veya çok küçük kalmış olabiliyor. Nihai ürün paketleme aşamasına geçmeden kalite kontrol için numune alınıp, yine işletme veya dünya standartlarına göre kontrol ediliyor. Uygun olan ürünler paketlenip, paletleme işlemine alındıktan sonra tekrar kalite kontrolden geçiyor. Paketin içinde yer alan ürün, istenilen şartlarda olsa bile paletleme işlemi sırasında, paket üzerinde fiziki kontrol yapılıyor.
Bu aşamalardan sonra paketlenmiş küp domatesler, müşteriye taahhüt edildiği standartlarda raflarda yerini almaya hazır hale geliyor.
Eğer örnekteki işletmemiz, tedarikçilerinden aldığı ham maddesi olan domatesi; işletmeye kabulü, üretime verilme, üretimi, paketlenmesi/paletlenmesi ve sevkiyat gibi aşamalarını kalite standartlarına göre kontrol etmeseydi, işletmenin ürettiği her domates aynı nitelikte olamaz ve aşağıdaki farklı durumlar ortaya çıkardı.
altına alıbilir mi?
Maalesef hayır. Günümüzde kalite olgusu, hem kamu kurumlarının denetimi hem işletmelerin daha iyi hizmet için çalışmaları ve müşteri talepleri ile üst seviyelere çıkmış durumda. Belli bir kaliteye ulaşabilmek için ham maddeden başlayarak sevkiyata kadar geçen her aşamada kontrol işleminin ufak bir hata olmayacak şekilde yapılması gerekiyor. Bunu da %100 eksiksiz yapabilmek ancak insandan bağımsız, dijital süreçler ile mümkün.
Tüm süreçlerde elde edilen veriler bir programa aktarılmaz ve kâğıt üzerinden takip edilmek istenirse, hem takibi çok zor olur hem de verilere hızlı ulaşmak mümkün olmaz. Yine Paketlenmiş Küp Domatesçimizin İşletmesi üzerinden ilerleyelim. Örneğin, manuel olarak kayıt altına alınarak ilerlenen süreçte, 1 yıl içinde X tedarikçisinden alınan domateslerin kalite verimlik değeri raporuna ulaşılmak için tüm evraklar gözden geçirilmesi ve bulunması düşük bir ihtimal. En iyi ihtmalle bulunduğunda ise doğru sonuç vermeyen bir veri olması muhtemel.
İşte bu nedenlerle kalite süreçlerinin işletmede uygulanması kadar bu süreç sonucunda elde edilen
verilerin bir program üzerinden takip edilmesi kritik noktalardan. Tüm süreçteki verilere çok hızlı ve doğru ulaşılması ve raporlanabilmesi ancak dijitalleşme ile sağlanabilir.
Kalite birimlerinin dijitalleşmesi sayesinde takip edilebilecek verileri aşağıdaki gibi özetleyebiliriz.
şekilde yönetebilir. Müşterilerine daima aynı standartlarda ürün sunabilir. Üretim hataları oluşmadan, öncesinden tespit edilebilir. Müşteriden olası şikâyet uzun zaman sonra gelse bile, dijital ortamda her şey kayıt altında olduğundan anında tespit edilebilir.
Bu her aşamada “izlenebilirlik“ yeteneği ile ham madde kabulden, müşteriye sevkiyata kadar her bilgiye çok hızlı ve doğru şekilde erişme sağlanabilir.
Erdem Şahin
StokBar Proje Yöneticisi
Diğer bir tanım ile; önceden tespit edilmiş olan özelliklere ya da standartlara göre üretim yapma olgusudur.
Üretim için gerekli olan en önemli unsur ise ham madde/yarı mamuldür. Ham madde veya yarı mamul minimum bir işlemden geçip ana ürünü oluşturur. İşletmenin kendi standartlarına veya dünyada kabul görmüş standartlara göre ürünü üretmesi için her bir aşamada, (ham madde, yarı mamul ve ürünlere) kalite kontrol işlemi yapması gerekmektedir.
Konuyu bir örnekle açıklamak daha kolay olacak. Bu nedenle hayali paketlenmiş küp domates işi yapan bir işletme üzerinden ilerleyelim.
İşletme, üretim yapacağı fabrika için ham madde olarak satın aldığı domatesi, farklı bölgelerden tedarik ettiğinde farklı özelliklerde domateslere sahip oluyor. Hatta aynı bölgeden tedarik edilenlerde bile farklılıklar görülebiliyor. Bu noktada, üretime işlenmesi için verilen ham madde yani domatesin, üretim sonrasında istenilen kalitede olma ihtimali de düşüyor.
İşletme, ancak gelen domatesleri kendi belirleyeceği veya dünyada kabul görmüş standartlara göre kontrol edip, kalite değerlerine göre gruplayıp, üretime verdiğinde çıkan ürün istenen kaliteye ulaşıyor.
Kalite Kontrol olarak kurumlarda gelişen iş süreçleri sayesinde; ham madde kontrolü yapılarak hem gelen üründen ne kadarının istenilen seviyede olduğu, hem de kalite kontrol sonrası kaç farklı özelikte ham madde alındığı bilinebiliyor.
Süreç; üretime belli bir standartta ham madde verilmesi, üretim sonrası yine bir kalite kontrolden
geçmesi ve son ürünün uygunluğunun kontrol edilmelisi şeklinde ilerliyor.
Küp Domates üretimine dönersek; her ne kadar ortak ve istenilen standartta olan ham maddeler üretim hattına verilse de, üretim sonrasında küp domates olarak ortaya çıkan nihai ürün, kesim işlemleri sırasında çok büyük veya çok küçük kalmış olabiliyor. Nihai ürün paketleme aşamasına geçmeden kalite kontrol için numune alınıp, yine işletme veya dünya standartlarına göre kontrol ediliyor. Uygun olan ürünler paketlenip, paletleme işlemine alındıktan sonra tekrar kalite kontrolden geçiyor. Paketin içinde yer alan ürün, istenilen şartlarda olsa bile paletleme işlemi sırasında, paket üzerinde fiziki kontrol yapılıyor.
Bu aşamalardan sonra paketlenmiş küp domatesler, müşteriye taahhüt edildiği standartlarda raflarda yerini almaya hazır hale geliyor.
Eğer örnekteki işletmemiz, tedarikçilerinden aldığı ham maddesi olan domatesi; işletmeye kabulü, üretime verilme, üretimi, paketlenmesi/paletlenmesi ve sevkiyat gibi aşamalarını kalite standartlarına göre kontrol etmeseydi, işletmenin ürettiği her domates aynı nitelikte olamaz ve aşağıdaki farklı durumlar ortaya çıkardı.
- Tedarikçiden alınan domateslerin verimliliği, kalitesel olarak ölçülemez. (Çok farklı kalite değerlerine sahip ürünler, aynı hatta beslenecek ve nitelikli ürün oluşamayacak.)
- Üretime daima taze ürün verilemeyebilir. (Üretimden önce soğuk hava depolarında bekletilen ham maddenin, depodaki ısı kaybına göre standart altında kalma olasılığı.)
- Üretim hatlarında çalışan makinelerin anlık problemleri çözülemez. (Ham madde domateslerin belirli ölçülerde kesimi sırasında, makinede kalibrasyon hatası üzerine farklı boyutlarda kesim işlemi).
- Müşteriden gelen bir şikâyet üzerine, hangi tedarikçiden alınan hammaddenin problemli olduğu bilgisine ulaşılamaz.
altına alıbilir mi?
Maalesef hayır. Günümüzde kalite olgusu, hem kamu kurumlarının denetimi hem işletmelerin daha iyi hizmet için çalışmaları ve müşteri talepleri ile üst seviyelere çıkmış durumda. Belli bir kaliteye ulaşabilmek için ham maddeden başlayarak sevkiyata kadar geçen her aşamada kontrol işleminin ufak bir hata olmayacak şekilde yapılması gerekiyor. Bunu da %100 eksiksiz yapabilmek ancak insandan bağımsız, dijital süreçler ile mümkün.
Tüm süreçlerde elde edilen veriler bir programa aktarılmaz ve kâğıt üzerinden takip edilmek istenirse, hem takibi çok zor olur hem de verilere hızlı ulaşmak mümkün olmaz. Yine Paketlenmiş Küp Domatesçimizin İşletmesi üzerinden ilerleyelim. Örneğin, manuel olarak kayıt altına alınarak ilerlenen süreçte, 1 yıl içinde X tedarikçisinden alınan domateslerin kalite verimlik değeri raporuna ulaşılmak için tüm evraklar gözden geçirilmesi ve bulunması düşük bir ihtimal. En iyi ihtmalle bulunduğunda ise doğru sonuç vermeyen bir veri olması muhtemel.
İşte bu nedenlerle kalite süreçlerinin işletmede uygulanması kadar bu süreç sonucunda elde edilen
verilerin bir program üzerinden takip edilmesi kritik noktalardan. Tüm süreçteki verilere çok hızlı ve doğru ulaşılması ve raporlanabilmesi ancak dijitalleşme ile sağlanabilir.
Kalite birimlerinin dijitalleşmesi sayesinde takip edilebilecek verileri aşağıdaki gibi özetleyebiliriz.
- Hangi tedarikçiden ne kadar verim ile ürün alındığının bilgisi
- Standartlara uygun ham maddelerin hangilerinin olduğu bilgisi
- Hangilerinin üretime verileceğinin bilgisi
- Üretim sırasında hangi partide problem olduğunun bilgisi
- Olası müşteri şikâyetlerinde ürünün, hangi tedarikçiden alındığı bilgisi
şekilde yönetebilir. Müşterilerine daima aynı standartlarda ürün sunabilir. Üretim hataları oluşmadan, öncesinden tespit edilebilir. Müşteriden olası şikâyet uzun zaman sonra gelse bile, dijital ortamda her şey kayıt altında olduğundan anında tespit edilebilir.
Bu her aşamada “izlenebilirlik“ yeteneği ile ham madde kabulden, müşteriye sevkiyata kadar her bilgiye çok hızlı ve doğru şekilde erişme sağlanabilir.
Erdem Şahin
StokBar Proje Yöneticisi
Yorumlar
Yorum Gönder