
İnternet artık sosyal, bireysel ve iş hayatımız için vazgeçilmezin ötesinde bir zorunluluk. Global
Dijital Rapor (Global Digital Report) 2018 yılında dünya üzerinde internet kullanıcı sayısını 4.021 milyar, sosyal medya kullanıcı sayısını ise 3.196 milyar olarak açıkladı. Dünya nüfusunun ise 7,6 milyar olduğunu söylemekte fayda var.
Bizler de Türkiye’de internet kullanan bireylerin oranı olan %66,8’lik (TÜİK) dilimin içerisindeyiz.
Her gün internet kullanırken kendimizle ilgili bilgileri, ilgi alanlarımızı, kimliğimizi açığa çıkartmış ve gizliliğimizi azaltmış oluyoruz. Sadece sosyal medya değil internette paylaştığımız her bilgi, beğenilerimiz, girdiğimiz siteler, alışverişlerimiz gibi dijital olan tüm eylemlerimiz dijital ayak izimizi oluşturuyor. İnternette bıraktığımız izler ise uzun bir süre kalıyor ve açığa çıkan her bilgimizin finansal bir değeri var. Bu bilgiler haberimiz olmadan üçüncü partiler ile paylaşılıyor, satılıyor. Sadece dijital ayak izini toplama amacı ile geliştirilen 630 takip teknolojisi bulunuyor.
Dijital ayak izi şirketlerin hedef kitlelerini oluşturmasında, reklamcıların bizi takip etmesinde işlerini
oldukça kolaylaştırırken paylaştığımız özel bilgiler kötü amaçlar için kullanılabiliyor, anlık yapılan paylaşımların etkisi sandığımızdan çok daha farklı. Dijital ayak izimizin ileride sosyal hayatımızı zedeleyebileceği hatta iş görüşmelerimizi bile etkileyebileceği öngörülüyor. Dijital ayak izi sadece internette yapılan paylaşımlarımız değil, dijital olarak yapılan her işlemi kapsıyor. Akla gelmesi zor olacak bir örnekle açıklayalım. Sigorta şirketleri, kredi kartı ile ödemesini yaptığınız alkolün ardından yine kredi kartı ile park ücretini ödemenizi bilebilir. Siz alkol kullanmasanız dahi olası bir kaza durumunda sigorta şirketi bu bilgiyi kullanacaktır.
Bizler de Türkiye’de internet kullanan bireylerin oranı olan %66,8’lik (TÜİK) dilimin içerisindeyiz.
Her gün internet kullanırken kendimizle ilgili bilgileri, ilgi alanlarımızı, kimliğimizi açığa çıkartmış ve gizliliğimizi azaltmış oluyoruz. Sadece sosyal medya değil internette paylaştığımız her bilgi, beğenilerimiz, girdiğimiz siteler, alışverişlerimiz gibi dijital olan tüm eylemlerimiz dijital ayak izimizi oluşturuyor. İnternette bıraktığımız izler ise uzun bir süre kalıyor ve açığa çıkan her bilgimizin finansal bir değeri var. Bu bilgiler haberimiz olmadan üçüncü partiler ile paylaşılıyor, satılıyor. Sadece dijital ayak izini toplama amacı ile geliştirilen 630 takip teknolojisi bulunuyor.
Kim nasıl kullanıyor?

oldukça kolaylaştırırken paylaştığımız özel bilgiler kötü amaçlar için kullanılabiliyor, anlık yapılan paylaşımların etkisi sandığımızdan çok daha farklı. Dijital ayak izimizin ileride sosyal hayatımızı zedeleyebileceği hatta iş görüşmelerimizi bile etkileyebileceği öngörülüyor. Dijital ayak izi sadece internette yapılan paylaşımlarımız değil, dijital olarak yapılan her işlemi kapsıyor. Akla gelmesi zor olacak bir örnekle açıklayalım. Sigorta şirketleri, kredi kartı ile ödemesini yaptığınız alkolün ardından yine kredi kartı ile park ücretini ödemenizi bilebilir. Siz alkol kullanmasanız dahi olası bir kaza durumunda sigorta şirketi bu bilgiyi kullanacaktır.

Dijital ayak izini tamamen yok etmeye çalışmak aslında hem olası hem de yapılması doğru olmayan bir çaba olur. Her konuda olduğu gibi dijital ayak izinin kontrolünde en önemli yöntem eğitim ve farkındalık. Günümüzde çocuklar teknoloji ile neredeyse doğdukları an tanışıyor, uzmanlar dijital ayak izi konusunda eğitimin, ilköğretimin ilk iki yılında başlaması gerektiğini belirtiyorlar. Bu konuda yaratılacak olan farkındalık ile çocuklar çevrimiçi hayatlarındaki hareketlerinin olası kötü etkilerini engelleyebilirler, interneti daha bilinçli kullanabilir. Dijital ayak izimizi kontrol altında tutmak için paylaşımlarımızı ve internetteki aktivitelerimizi daha bilinçli yapmamızda fayda var. Bu sayede hangi bilgilerimizin üçüncü taraflar ile paylaşılacağını kontrol altında tutabiliriz.
Tabii tüm bunların yanında, kurumları hedef kitlesi
ile buluşturabilmesi nedeni ile markalar için

Yorumlar
Yorum Gönder