TFS (Team Foundation
Server) yazılım geliştirme, test, bakım, destek, proje yönetimi gibi
tüm yazılım süreçlerinde kullanılmak üzere tasarlanmış Microsoft’un geliştirmiş olduğu yazılım süreçleri yönetim uygulamasıdır. Uygulama yaşam döngüsünün yürütülebileceği bir araçtır.
tüm yazılım süreçlerinde kullanılmak üzere tasarlanmış Microsoft’un geliştirmiş olduğu yazılım süreçleri yönetim uygulamasıdır. Uygulama yaşam döngüsünün yürütülebileceği bir araçtır.
Aşağıdaki resimde de
görebileceğiniz gibi TFS microsoft’un geliştirmiş olduğu tüm ürünlerle entegre
çalışmaktadır.
- Visual studio’nun tüm versiyonlarını desteklemektedir.
- Microsoft Office ile doğrudan bağlantısı bulunmaktadır.
- Web Access ile projeye dahil olan tüm paydaşlar, İş öğesi takibi yapabilirler.
- Sharepoint ile entegre çalışmaktadır.
- TFS API ile 3. Parti yazılımlarla TFS’e bağlantı kurulabilir. Geliştirme yapılabilir.
- Extension özelliği ile custom controller yazılabilir.
TFS bizlere Süreç Yöneticileri(CMMI,
Agile,Scrum) ile çalışmamız için bize süreç
yönetim şablonları(Process Template) sunmaktadır.
Süreç yönetim şablonlarında şirketinizin
süreçlerine bağlı olarak revize edebildiğiniz gibi, kendi şablonlarınızıda
oluşturabilirsiniz.
Sürecinize
uygun seçtiğiniz şablonlar içerisinde iş takibini yapabileceğiniz(Work Item
Tracking) iş öğesi formları(Work Item) bulunmaktadır. Bu formları ister Visual Studio
içerisinden isterseniz TFS Web Access üzerinden kullanabilirsiniz.
Her bir WI
aslında bir uygulama içerisindeki farklı ekranları işaret eder. Ekranlar
üzerinde alanlar bulunmaktadır. İsterseniz kendi yazdığınız bileşenleri de bu
ekranlara ekleyebilirsiniz.
WI'lar ekip
içerisindeki ekip üyelerine atanabilir. TFS’de mail tanımı yaparak iş öğesi ile
ilgili (iş atanan kişi, ilgili kişinin yöneticisi, bu maddesyi oluşturan kişi
vs..)otomatik mail atılmasını sağlayabilirsiniz. TFS şeffaf bir sistemdir. Proje içerisindeki
tüm WI’ları izleyebilir, takip edebilirsiniz. TFS iş öğeleri üzerinde gelişmiş
bir log sistemi bulunmaktadır. Yapılan
tüm işlemler eski ve yeni değerleri ile loglanır, revizyon bazlı
raporlanabilir. WI’lara ilgili dosyalar
eklenebildiği gibi kod değişim setleri , farklı bir WI ile ilişkilendirme
işlemleri de yapılabilmektedir.
TFS hakkında genel bir bilgi verdikten sonra
şablonlara bir göz atalım
CMMI
Şablonu :
İş
Öğesi Tipleri ve İş Akışı
CMMI şablonunu kullanacaksanız Epic
(Belirsizlikler), Feature(Yeni eklenecek Özellik), Gereksinim (Requirement), Görev (Task), Değişiklik İsteği (Change
Request), Hata (Bug ), Gözden Geçirme(Code Review).... WI tipleri ile
karşılaşırsınız.
Her bir
WI üzerinde durum alanı bulunmaktadır. Durum alanı ile iş akışını kurallara
bağlayarak oluşturabilirsiniz. İş akışı üzerinde firmanızın çalışma şekline
göre durum alanlarını değiştirebilir yada yeni durum alanları ekleyerek iş
akışını şekillendirebilirsiniz.
Şablonla
birlikte gelen varsayılan iş akış örnekleri aşağıda belirtilmiştir.
Gereksinim WI tipindeki durumların ne anlama
geldiğini aşağıda açıklamaya çalıştım.
·
Proposed : Yeni açılan,
bekleme durumundaki madde
·
Active : Kodlamaya alınmış,
üzerinde çalışılan madde
·
Resolved : Geliştirmesi
tamamlanmış, test edilmeye hazır madde.
·
Closed : Testi tamamlanmış ve
kapatılmış madde.
Scrum Şablonu :
İş Öğesi Tipleri ve İş Akışı
Scrum şablonunu kullanacaksanız Epic
(Belirsizlikler), Feature(Yeni eklenecek Özellik), Gereksinim(Product Backlog
Item), Görev (Task), Hata(Bug).... WI tipleri ile
karşılaşırsınız.
Şablonla
birlikte gelen varsayılan iş akış örnekleri aşağıda belirtilmiştir.
Product Backlog Item(PBI) ve buglar için
tipik iş akış süreci :
- New : Ürün sahibi(Product Owner) ın yeni açmış olduğu maddedir.
- Approved : Sprint içerisinde İş planına alınması kararlaştırılmış maddedir.
- Committed : Scrum ekibi tarafından sprintte tamamlanmış maddedir.
- Done : Kabul kriterlerine bağlı olarak bağlı ürün sahibi tarafından onaylanmış maddedir.
Agile Şablonu :
İş Öğesi Tipleri ve İş Akışı
Agile şablonunu kullanacaksanız Epic
(Belirsizlikler), Feature(Yeni eklenecek Özellik), Gereksinim(User Story), Görev (Task),
Hata(Bug).... WI tipleri ile karşılaşırsınız.
Şablonla birlikte gelen varsayılan iş akış örnekleri
aşağıda belirtilmiştir.
User Story için tipik iş akış süreci :
·
New : Ürün sahibi(Product
Owner) ın yeni açmış olduğu maddedir.
·
Active : Ekip tarafından
Sprint içerisinde tamamlanması kararlaştırılmış maddedir.
·
Resolved : Ekip tarafından tamamlanmış , birim testlerinden
geçmiş maddedir.
·
Closed : Kabul
kriterlerine ve kabul testlerinden
geçmiş ürün sahibi tarafından onaylanmış maddedir.
Tüm şablonlarda gelen
WI tipleri arasındaki farklar aşağıdaki tabloda belirtilmiştir.
İş Takip Alanları
|
Scrum
|
Agile
|
CMMI
|
İş akış durumları
|
·
New
·
Approved
·
Committed
·
Done
·
Removed
|
·
New
·
Active
·
Resolved
·
Closed
·
Removed
|
·
Proposed
·
Active
·
Resolved
·
Closed
|
Ürün Planlama
|
·
Product Baklog Item(PBI)
·
Bug
|
·
User Story
·
Bug
|
·
Requirement
·
Bug
|
Portfolyo İş Yığını(Backlog)
|
·
Epic
·
Feature
|
·
Epic
·
Feature
|
·
Epic
·
Feature
|
Task ve Sprint Planlama
|
·
Task
|
·
Task
|
·
Task
|
Hata İş Yığını
|
·
Bug
|
·
Bug
|
·
Bug
|
Sorun ve Risk Yönetimi
|
·
Impediment
|
·
Issue
|
·
Issue
·
Risk
·
Review
|
Referanslar :
Neslihan ÇALIŞKANEL
Yorumlar
Yorum Gönder