Bu makalemizde nesne yönelimli
programlama temellerini inceleyeceğiz. Nesne yönelimli programlama(OOP) adı
üzerinden de anlaşılacağı gibi nesneleri baz alan bir metodolojidir.
OOP,günümüzdeki yazılım projelerinin oldukça kod boyutlarının artması, hataların ayıklanmasının daha da zorlaşması, kodların tekrar tekrar yazılması gibi sorunların önüne geçmek için ortaya çıkan bir metodolojidir.Programlamaya başlamadan önce yapacağımız analiz sırasında ne tür nesneler kullanacağımız ortaya çıkar.Buna göre bir mimari kurabiliriz.Her bir nesnemiz aslında bizim için bir sınıftır.Dünya üzerindeki her şeyi bir nesne olarak düşünün.Örneğin;Monitör.Tüm monitörlerin belli başlı bazı özellikleri vardır; markası, ekran boyutu gibi özelliklere sahiptir.İşte bütün bu özellikler bizim nesnelerimizin propertyleridir.Bu propertylerden erişilmesini istemediğimiz kısımlarıda field içinde saklarız.Tüm propertyleri fieldlar aracılığı ile yönetiriz.Dolayısıyla 2 kavrami çok iyi biliyor olmamız gerekiyor. İlk olarak field diğeri ise property kavramı. Encapsulation’ı incelerken bunlardan da bahsedeceğim.
Öncelikle OOP nin temel taşlarını listeleyelim daha sonra bunların bizim için tek tek ne anlama geldiğini açıklayacağım.
OOP,günümüzdeki yazılım projelerinin oldukça kod boyutlarının artması, hataların ayıklanmasının daha da zorlaşması, kodların tekrar tekrar yazılması gibi sorunların önüne geçmek için ortaya çıkan bir metodolojidir.Programlamaya başlamadan önce yapacağımız analiz sırasında ne tür nesneler kullanacağımız ortaya çıkar.Buna göre bir mimari kurabiliriz.Her bir nesnemiz aslında bizim için bir sınıftır.Dünya üzerindeki her şeyi bir nesne olarak düşünün.Örneğin;Monitör.Tüm monitörlerin belli başlı bazı özellikleri vardır; markası, ekran boyutu gibi özelliklere sahiptir.İşte bütün bu özellikler bizim nesnelerimizin propertyleridir.Bu propertylerden erişilmesini istemediğimiz kısımlarıda field içinde saklarız.Tüm propertyleri fieldlar aracılığı ile yönetiriz.Dolayısıyla 2 kavrami çok iyi biliyor olmamız gerekiyor. İlk olarak field diğeri ise property kavramı. Encapsulation’ı incelerken bunlardan da bahsedeceğim.
Öncelikle OOP nin temel taşlarını listeleyelim daha sonra bunların bizim için tek tek ne anlama geldiğini açıklayacağım.
1-Encapsulation
2-Classification
3-Inheritance
4-Polymorphism
5-Abstraction
Bu makalemizde Encapsulation ve Classification konularına değineceğiz.
3-Inheritance
4-Polymorphism
5-Abstraction
Bu makalemizde Encapsulation ve Classification konularına değineceğiz.
ENCAPSULATION;
class Urun
{
private decimal
_fiyat;
public decimal Fiyat
{ get { return
_fiyat; }
set {
if (value
< 0)
{
throw new
Exception("Fiyat 0'dan küçük olamaz");
}
_fiyat = value;
}
}
}
Class olarak tanımladığımız Urun
nesnesinin fiyat özelliği üzerine inceleme yapalım.Decimal olarak
tanımladığımız _fiyat değişkeni, artık nesne
için field olarak isimlendireceğiz.Fieldlarıma yanlış değerler atanmasını ve
diğer sınıflardan erişimini önlemek için PRİVATE tanımlıyorum.Fiyat olarak tanımladığımız ise bir
propertydir.Bunuda PUBLİC tanımlıyorum.İkisi arasındaki farkı şöyle
açıklayabilirim size;Elektriğe direk erişemeyiz değil mi?Bazı kablolar ve
prizler ile direk erişime kapatılmıştır.Ancak fişleri prize takınca yada
lambayı yakmak için anahtarı açınca elektirikten dolaylı olarak faydalanırız.İşte
burda korunan elektrik bizim için bir field,lambada gördüğümüz
ışık ise elektiriğin bize geliş şekli olarak tanımlayabiliriz.Bunu da property olarak isimlendirebiliriz.
Yukarıdaki örneğe bakacak olursak
fiyat property’si 0 dan küçük olamayacağı için atama işlemi sırasında bu durum
kontrol edilmiş ve atanması durumda bir hata fırlatılmıştır.Hemen burada get ve
set işlemlerinden bahsetmek istiyorum.GET methodu bir propertye atanan değeri
dışarı döndürür.SET işlemi ise bir propertye değer atanması işlemidir.İşte
bütün bu işlemlere “Encapsulation” diyoruz.
CLASSIFICATION;
public class Category
{
public string Name {
get; set; }
public string
Description { get; set; }
}
public class Product
{
public string
ProductName { get; set; }
public decimal Price
{ get; set; }
public Category
ProductCategory { get; set; }
}
Burada tanımlanan Category nesnesini
Product nesnesinde bir propertynin tipi olarak tanımlamaya “Classification” denir.Classification,
product nesnesi üzerinden ürünün kategorisinin adına ve açıklamasına erişmeme
olanak sağlar.Aşağıdaki kodda bunun örneğini görüyoruz.Bir product listesinde
dönüp, her dönüşümüzde ürün ile ilgili bazı bilgileri Listview kontrolüne ekleme
işlemi yapılıyor.İşte bu özelliğe classification sayesinde ürün üzerinden
erişebiliyoruz.Artık bu ürünün kategorisinin ne kadar propertysi var ise
görüntüleyebileceğiz.
foreach
(Product item in
GonderilenSiparis.Products)
{
ListViewItem li = new
ListViewItem();
li.Text = item.ProductName;
li.SubItems.Add(item.Price.ToString());
li.SubItems.Add(item.ProductCategory.Name);
listView1.Items.Add(li);
}
Bir sonraki makalemizde nesne tabanlı programlama’nin diğer başlıklarını inceleyeceğiz.
Pelin KARACAN
Yorumlar
Yorum Gönder