Daha önceki yazılarımızdan birinde Türkiye’deki Yazılım Sektörüne ve İç Talebe değinmiştik. Bu yazımızda TUBITAK tarafından yapılan bir analizi inceleyeceğiz. Analiz, yazılım sektöründe faaliyet gösteren firmalarda yapılmış olup, önemli veriler içermektedir. İlginç bir veri ile başlayalım, analize göre, Türkiye’de yazılım geliştiren firmaların yaklaşık %89’unun müşterilerle olan ilişkilerde problem yaşadığını göstermektedir. Firmaların %75,7’i müşterinin bilişim sektörünü bilmemesinden şikayet etmektedir. Öyle ki, müşteri bir talepte bulunmasına rağmen sektörden ya da firmadan tam olarak ne beklediğini kendisi de bilmemektedir. Ürün geliştirme süreci boyunca yeni gelen ya da güncellenen istekler projede ve üründe ciddi sıkıntılara neden olmaktadır. Firmaların %45,8’i müşterinin bilişim firmasının çalışma şeklini bilmemesinden dolayı sıkıntı yaşamaktadır. Firmaların %40’ı müşterilerin yerli bilişim firmalarına güvenmemelerinden, yabancı firmalarla çalışmayı tercih etmelerinden şikayet etmektedir.
Firmalara müşteriyi bilinçlendirmede en etkili yolun ne olduğu sorulduğunda, ilk sırayı firma düzeyinde yürütülen ikili ilişkiler almıştır. Bunu, müşteri ile yazılım firmalarını karşı karşıya getiren proje pazarları takip etmektedir. Üçüncü sırada ise müşterinin eğitilmesi yer almaktadır. Sonuç olarak, bilişim ürünlerine ihtiyaç duyan müşterilerin ya da son kullanıcıların yetersiz bilgiye sahip olmaları ve ihtiyaçlarını doğru analiz edememeleri, talep artışını olumsuz yönde etkilemektedir. Dolayısıyla, hem yazılım firmalarındaki insan kaynağının hem de müşterilerin ya da son kullanıcıların eğitim alması kaçınılmazdır.
Şekil 2. Müşteri Bilinçlendirme Yöntemleri
Referanslar
1. Nermin SÖKMEN, Türkiye’de Yazılım Üreticilerinin Yetkinlik Düzeyi, Firmaların ve Sektörün Gelişimi cilt 1, TUBITAK, BILGEM
Deniz KILINÇ
Yorumlar
Yorum Gönder