Bilgisayar ve internet kullanımının kurumsal ve kişisel düzeyde giderek artması bilgi ve iletişim teknolojilerini sürekli olarak hızlı bir şekilde gelişmeye zorlamaktadır.
Bilgisayar teknolojilerinin ilk kullanım aşamalarında yapısal verilerin saklanabilmesi çok önemli bir gelişme olarak karşımıza çıkmaktadır. Daha sonraları yaygın kullanım ve ihtiyaçlar doğrultusunda ses, görüntü gibi yapısal olmayan çokluortam(multimedia) verilerinin de depolanabilmesi mümkün hale gelmiştir. Yaygın kullanım ve her türlü verinin depolanabiliyor olması, istenen anlamlı bilgiye erişim süreçlerinde bir takım sorunların çıkmasına sebep olmuştur. Verilerin saklanabilmesi oldukça kolay olmasına karşın, eldeki büyük verilerin süzülmesi, düzenlenmesi, değerlendirilmesi, özetlenmesi ve sunumu oldukça güç bir hal almıştır.
Dolayısıyla günümüzde bilginin üretilmesindeki hız kadar, onun iletilme ve değerlendirilme süresinin kısalığı da önemli bir metrik olarak karşımıza çıkmaktadır.
Kuruluşları göz önünde bulundurduğumuzda yönetimin temelde bir karar verme süreci olduğunu ve bu kararların verilebilmesinde yöneticelere en büyük yardımcının da eldeki bilgi olduğunu söyleyebiliriz. Doğru ve zamanında bilgilere sahip olunduğunda alınan kararların da daha doğru ve etkili olduğu herkes tarafından kabul edilmektedir.
Günümüz şartları ve rekabet koşulları dikkate alındığında kullanıcıların kendilerine sağlanan bilgiyi yeterli bulmadıklarını görürüz. Kullanıcılar, sunulan bilgi doğru ve zamanında olsa bile, bilginin ayrıntı düzeyi, nasıl görüneceği, nasıl raporlanacağı, gibi konularda da etkin rol almak istemektedirler.
Bunlarla birlikte her bir kullanıcının bilgiye bakış açısı da birbirinden farklıdır ve bir kullanıcının bilgiye yaklaşımı ve onun üzerindeki algısı organizasyon içindeki rolu ile ilişkilidir. Örneğin bir satınalma sorumlusu her bir hareket kaydı üzerinde ayrıntılı analizler yapabilmeyi isterken, finans müdürü için yetrli zamanı olmadığından daha çok kümülatif veriler üzerinde çalışmayı tercih edecektir.
Kullanıcıların ihtiyaçları ve bakış açılarındaki farklıları dikkate aldığımızda rapor kullanıcılarını kapsayacak 4 grup tanımlayabiliriz:
Kullanıcıların, söz konusu sistemler içerisinde yer alan bilgileri verimliliğe dönüştürebilmesi ancak ilgili veriler üzerinde etkin çalışmalar yapabilmelerine, verileri istedikleri esneklikte görebilmelerine bağlıdır. Bu noktada veriye erişim stratejisinin önemi artmaktadır.
Pek çok organizasyon, kullanmakta olduğu Bilgi Sistemleri aracılığıyla oldukça büyük miktarlarda veri toplamakta ve işlemektedir. Bilgi sistemleri içeriğinde toparlanan bu bilgilere ulaşım aşağıdaki farklı stratejiler ile sağlanabilir.
Rapor kullanıcıların bulundukları kategoriler itibari ile yukarıda belirtilen bilgiye erişim stratejileri ve rapor tercihleri de farklılık göstermektedir. Aşağıdaki tablo farklı kullanıcı tiplerinin bulundukları kategorilerle ilişkili olarak bilgiye erişim stratejilerini özetlemektedir.
Verinin, bilgiye dönülştürülmesinin çok daha önemli olduğu bilindiğine göre kurumların ihitiyaçları doğrultusunda bilgiye erişim stratejilerini belirlemeleri ve bilgi sistemlerini buna göre oluşturmaları gerekmektedir. Bilgi olmadan yöneticilerin geleceğe ilişkin planlar oluşturması çok gerçekçi olmamaktadır. Dolayısıyla bilgi ve bilgiyi değişik kademeler için işleyen ve değişik şekillerde sunan sistemlerinin, organizasyonların strateji ve performansları üzerindeki etkileri çok önemli bir yer tutmaktadır.
Referanslar
- Bilgiye Erişim – www.nesnel.com.tr
- Yedek Parça Stok Planlaması ve Raporlama Faaliyetleri için Bir Karar Destek Sistemi. [Mehmet Sayın Yüksek Lisans Tezi - 2007]
Arkadaşlar ellerinize sağlık çok güzel bir çalışma teşekkürlerreplika telefonlar
YanıtlaSil